خبرنگار و گزارشگر اجتماعی

یادداشت ها ،گزارش ها ،عکس ها و مقالات درج شده در نشریات و خبرگزاری ها

تبلیغات بى پایه و اساس مسکن زیاد شده است
نویسنده : علی البرزی - ساعت ٢:۳٥ ‎ق.ظ روز جمعه ٢۳ امرداد ۱۳۸۸
 

بازى با احساسات جوانان

علی البرزی روزنامه جوان ٢٢/۵/١٣٨٨

اشاره :

به تازگى تشکیل زندگى داده است؛ با هزاران امید و آرزو، به دنبال یک مسکن مناسب براى فرار از خرج و مخارج اجاره خانه و غرزدن هاى صاحبخانه مى گردد. به هر درى مى زند، از این بنگاه به آن بنگاه، از این سوى شهر به آن سوى شهر، از جنوب به شمال و از غرب به شرق را به امید روزنه اى براى باز شدن گره بزرگ زندگى خود و همسرش مى گردد. یکى از تبلیغات تلویزیون درمورد مسکن و حساب ویژه جوانان نظر او را به سمت خود جلب مى کند خوشحال از اینکه روزنه بازشدن گره زندگى را یافته است براى باز کردن و افتتاح حساب پس انداز ویژه جوانان به بانک مراجعه مى کند. از فرداى آن روز هرچه درمى آورد و کل درآمدش را به حسابش واریز مى کند، از غذا، پوشاک و مایحتاج خود مى زند تا بتواند مبلغ بیشترى را به حساب واریز کند.

چند سؤال
آیا او مى تواند صاحبخانه شود؟ چه تضمینى درمورد خانه دار شدن او وجود دارد؟ و این نوع تبلیغات که فقط متکى بر دو کلمه جوانان و مسکن است بر چه مبنایى طرح ریزى مى شود و تاکنون چه تعداد از جوانان از این طریق صاحب مسکن شده اند؟

فکر


تبلیغات منفعل کننده
دکتر «معنوى پور» روانشناس و استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که این نوع تبلیغات بر پایه علمى استوار نیست مى گوید: این تبلیغات نوعى بازى با احساسات جوانان است و به دنبال تاثیر بر روى افکار این قشر از جامعه مى گردد.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این مطلب که امروزه تبلیغات به عنوان یکى از ابزارهاى ارتباطى در دنیا مطرح مى شود مى افزاید: متاسفانه در کشور ما از تبلیغات براى ارائه اطلاعات نادرست استفاده مى شود و این نوع استفاده تغییرات اساسى را در نظام ارزش هاى اجتماعى به وجود مى آورد و در درازمدت آسیب هاى جبران ناپذیرى بر پیکره جامعه وارد مى کند.
این روانشناس در ادامه با اشاره به این مطلب که در بحث تبلیغات دو موضوع قوانین و اصول تبلیغ مطرح است مى گوید: امروزه اصول تبلیغات در کشور ما رعایت نمى شود؛ شرکت ها، بانک ها و مؤسسات دولتى و غیردولتى به دنبال تاثیر بر افکار جمعى در جامعه هستند.
وى در ادامه گفت: نظام تبلیغ در کشور ما باید به یک جهت خاص برود و براى شرکت ها و بانک ها محدودیت هایى در نظر گرفته شود. معنوى پور در ادامه با بیان این مطلب که این نوع تبلیغات افراد و به ویژه جوانان را منفعل مى کند افزود: عدم تلاش و کوشش براى رسیدن به هدف و نوعى خیال پردازى نتیجه این نوع تبلیغات در جامعه است.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تعدد این نوع تبلیغات در کشور مى گوید: عدم حساسیت صدا و سیما و مسؤولان نسبت به این نوع تبلیغات در جامعه اثرات جبران ناپذیرى وارد کرده است که تبعات آن در سال هاى آینده در جامعه تاثیر خواهد داشت.

تبلیغات به شیوه غربى ها
اما دکتر «امید مسعودى» استاد ارتباطات و عضو هیات علمى دانشگاه سوره با بیان این مطلب که تبلیغات امروزى در رسانه هاى ایران به شیوه کشورهاى غربى است مى گوید: باید با اصلاح قوانین و آیین نامه هاى تبلیغ در کشور به دنبال تبلیغات اسلامى بر پایه و اساس علمى باشیم.
این استاد ارتباطات در ادامه با اشاره به این مطلب که ادامه یافتن این نوع تبلیغات تاثیرات منفى در بین جوانان خواهد داشت مى گوید: چنانچه به تاریخچه تبلیغات در جهان نگاه کنیم متوجه مى شویم که اساس و پایه تبلیغ بر مبناى سرمایه دارى و نیاز کاذب در جامعه شکل گرفته است.
عضو هیات علمى دانشگاه سوره در ادامه گفت: متاسفانه در چند سال گذشته تبلیغات نادرست به کالاهاى مصرفى هم گرایش پیدا کرده است و شرکت هاى مختلف به دنبال ایجاد یک احساس کاذب در جامعه و به ویژه در بین جوانان هستند.
مسعودى به این مطلب اشاره کرد که اصلاح قانون جامع مطبوعات و رسانه ها و افزودن یک ماده براى نظارت بر عملکرد رسانه ها در موضوع تبلیغات مى تواند اثرات خوبى در کاهش آسیب هاى ناشى از تبلیغات نادرست در جامعه داشته باشد.
وى در ادامه با بیان این مطلب که صدا و سیما در این موضوع نقش بسزایى دارد گفت: استفاده از تبلیغات اسلامى در برنامه هاى صدا و سیما به جاى تبلیغات کنونى غربى مى تواند تا حد زیادى به ساماندهى وضعیت تبلیغات در جامعه کمک کند.
عضو هیات علمى دانشگاه سوره در ادامه با اشاره به این مطلب که هم اکنون تبلیغات کتاب و فیلم هاى هنرى در صدا و سیما بسیار کمتر از تبلیغات مسکن و بانکى هاست مى افزاید: تبلیغات مسکن جوانان موجب مى شود یک دسته از جوانانى که اقدام به باز کردن حساب و گذاشتن سرمایه خود در بانک کرده اند، دچار نوعى بدبینى به بانک و ناامیدى در زندگى شوند و این سؤال در ذهن جوانان شکل بگیرد که چه افرادى از این طریق صاحب مسکن مى شوند و پول هاى آنها در چه راهى صرف مى شود.

ساماندهى تبلیغات ضروری و غیر قابل اجتناب
متاسفانه در حال حاضر تبلیغات بازرگانى در کشور ما از وضعیت مناسبى برخوردار نیست و مقررات خاصى به جز آیین نامه مصوب شوراى انقلاب فرهنگى در این زمینه وجود ندارد سازمان هاى مختلف مانند صدا و سیما و شهردارى نیز هر کدام دستورالعمل جداگانه اى براى خود تنظیم کرده اند.
از سوى دیگر بانک و مراجع وام دهنده که پیام هاى بازرگانى خود را از رسانه ها به ویژه صدا و سیما پخش مى کنند از حقوق و مسؤولیت روشنى برخوردار نیستند.
این مسائل در مجموع نشان مى دهد، خلاء قانونى در بحث تبلیغات مى تواند خسارات جبران ناپذیرى در شرایط زندگى حال و آینده مردم جامعه  به ویژه جوانان داشته باشد./انتهای پیام