خبرنگار و گزارشگر اجتماعی

یادداشت ها ،گزارش ها ،عکس ها و مقالات درج شده در نشریات و خبرگزاری ها

«جوان»، گزارش می دهد
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱:٠٩ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٤ تیر ۱۳٩٠
 

واریز 30 سال بیمه برای یک عمر پشیمانی!

علی البرزی

چندین سال است که افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی برای استعلام سوابق بیمه و دریافت سوابق کاری خود با مشکلات مختلفی مواجه هستند، این درحالی است که هر از چند گاهی از سوی مدیران سازمان تأمین اجتماعی درباره تسهیل در ارتباط افراد تحت پوشش با این سازمان وعده‌هایی در قالب طرح و برنامه اعلام می‌شود. این روزها برخی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی برای دریافت سوابق بیمه‌ای همچنان سرگردان هستند.

به گزارش«جوان»، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در تازه‌‌ترین سخنان خود برای چندمین‌بار در سال جاری از راه‌اندازی سامانه ارتباط بین شعب، استعلام سوابق و وصول اینترنتی حق‌ بیمه برای ارائه خدمات به افراد تحت پوشش خبرداد. به گفته رحمت‌الله حافظی راه‌اندازی سامانه ارتباط بین شعب، استعلام سوابق و وصول اینترنتی حق‌بیمه از اولویت‌های اساسی تأمین‌اجتماعی است.

به موازت صحبت‌های مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بود که معاون فنی و درآمد این سازمان هم ازاصلاح 25 بخشنامه این سازمان خبر داد و گفت: با اصلاح و تلخیص این بخشنامه‌ها، انتقال سوابق بیمه‌شدگان در شعب مختلف سازمان تأمین‌اجتماعی تسهیل می‌شود. بنابر اظهارات مهرداد محقق‌زاده، شماربیمه‌شدگان اصلی تأمین‌اجتماعی درحال حاضر بیش از 10 میلیون و 300 هزار نفر است که شمارکل بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تأمین‌اجتماعی به 32 میلیون نفر بالغ می‌شود.

اطلاعات نادرست بیمه‌شدگان در سایت تأمین اجتماعی
مدتی پیش با اعلام خبرقرار گرفتن سوابق بیمه‌شدگان در سایت سازمان تأمین اجتماعی، تعداد زیادی از بیمه‌شدگان برای دریافت اطلاعات بیمه‌ای خود به سایت تأمین اجتماعی مراجعه کردند، اما مشکلات این سایت و بعضا دسترسی نداشتن به اطلاعات و مهمتر ازآن اطلاعات نادرست سوابق بیمه‌ای در سایت بسیاری از بیمه‌شدگان را سرگردان کرد. درحال حاضر هم بسیاری از بیمه‌شدگان برای ورود به این سایت با مشکل روبه‌روهستند، اما شمارزیادی از آنان پس از ورود به این سیستم، با اطلاعات نادرست سوابق بیمه‌ای خود در این سایت روبه‌رو می‌شوند.

جالب اینجاست که برخی شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» از تغییر زمان سابقه بیمه خود در اطلاعات این سایت خبر دادند و خواستار پیگیری مدیران سازمان تأمین اجتماعی شدند. یکی از شهروندان در این باره گفت: من حدود 13 سال سابقه خدمت دارم، اما پس از مراجعه به این سایت، مشاهده کردم که 7 سال از سوابق بیمه‌ای من لحاظ نشده است.

طرحی که زیرساخت‌های لازم را ندارد
اما درباره مشکلات بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و طرح این سازمان برای ارائه خدمات الکترونیکی، سید محمد علی موسوی، نماینده مبارکه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که اجرای طرح ارائه سوابق بیمه ازطریق سایت بعد ازسال‌ها یک طرح مؤثر ومفید است، اما چنانچه این طرح به صورت دست و پا شکسته اجرا شود نه تنها مؤثر نیست بلکه باعث صرف وقت و هزینه بیمه‌شدگان می‌شود.

اجرای طرح عجولانه بود
به گفته موسوی، سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای این طرح زیرساخت‌های لازم را فراهم نکرده و عجولانه به دنبال اجرای آن است که با توجه به جمعیت زیاد افراد تحت پوشش و متقاضیان دریافت سابقه بیمه درحال حاضر جوابگو نیست.
به تصریح این نماینده مجلس برخی مشاغل همچون کارگران نیاز دارند که بعد از گذشت مدتی ازفعالیت سوابق بیمه‌ای خود را دریافت کنند و اجرایی شدن این طرح می‌تواند تا حد زیادی برای رفع مشکلات این قشر از جامعه مؤثر باشد.
به باور موسوی درحال حاضر دو موضوع باید در اولویت مدیران سازمان تأمین اجتماعی باشد؛ یکی راه‌اندازی سایت جامع درباره سوابق بیمه‌شدگان و به روزرسانی اطلاعات آن و دیگری رسیدگی به وضعیت بیمارستان‌های تحت پوشش این سازمان به جهت ارائه خدمات بهتر به بیمه‌شدگان است.