خبرنگار و گزارشگر اجتماعی

یادداشت ها ،گزارش ها ،عکس ها و مقالات درج شده در نشریات و خبرگزاری ها

گذشته ،حال و آینده هوانیروزدر گفت وگوی "جوان"با امیر کیومرث احدی:
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۸:٥٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۸ تیر ۱۳۸٩
 

 قدرتمند ترین هوانیروز خاورمیانه متعلق به کشور ما است

"علی البرزی/جوان" 

اشاره :

بدون شک هوانیروز در سال های اخیر به ویژه در دوران دفاع مقدس یکی از تاثیرگذارترین یگان های پروازی در کشور بوده است، که با حضور مقتدرانه خود در صحنه های مختلف نبرد و امداد رسانی کارنامه درخشانی را در بین یگان های نظامی ارتش به خود اختصاص داده است ،هوانیروزیکی از یگان های  پروازی است که خاطرات فراوان و به یاد ماندنی راازماهرترین خلبانان این مرز و بوم دردل خود جای داده است ،خاطراتی از رشادت های شهیدان کشوری، شیرودی ،شمشادیان و بسیاری از شیر مردانی که  تا آسمان ها است یاد و خاطره آنها جاودان و ماندگار خواهد ماند.

اما این یگان قدرتمند و کارآمد نیروی زمینی در چند سال گذشته همواره مورد هجوم تبلیغاتی دشمنان قرار گرفته است ،به صورتی که در آخرین این هجمه ها یکی از مجلات نظامی آمریکا در گزارشی بخش زیادی از تجهیزات پرنده و بالگرد های ایران را فرسوده و غیر قابل استفاده اعلام کرد .

برای بررسی وضعیت این روزهای هوانیروز و برنامه های آینده این یگان حساس در ارتش گفت وگویی با امیر سرتیپ خلبان" کیومرث احدی "فرمانده هوانیروز در دفتر فرماندهی این نیرو انجام داده ایم:

*امیر! یکی از نقاط  درخشان در کارنامه فعالیت های هوانیروزمربوط به دوران دفاع مقدس به ویژه عملیات بیت المقدس است ،با توجه نزدیک شدن به سالروز آزاد سازی خرمشهر شما نقش هوانیروز در این عملیات را چگونه ارزیابی می کنید؟

مجموعه هوانیروز ازهمان روزهای اول پیروزی انقلاب وارد کارزارنبرد وانجام ماموریت شد ،به این صورت که با آغاز تحرک های عناصر ضد انقلاب در مناطق غرب ایران هوانیروز به عنوان یکی از یگان های آماده برای مقابله با ضد انقلاب به این مناطق اعزام شد.

دردوران دفاع مقدس هوانیروزیکی ازیگان های قدرتمند،پرتحرک و کارآمد نیروی زمینی به حساب می آمد که درروزهای ابتدایی جنگ هم با توجه به وقوع درگیری درمنطقه شمال غرب محدوده عملیاتی خود را در مناطق غرب ،جنوب غرب و تا حدی شمال غرب کشورگسترش داد،در آن زمان هوانیروز دربسیاری از نقاط کشورمستقر شد و توانست پایگاه های مختلف عملیاتی را برای پشتیبانی وعملیات درمنطقه ایجاد کند.

هوانیروز+مصاحبه علی البرزی با امیر احدی

عملیات بیت المقدس بعد ازعملیات فتح المببین درفروردین 61 انجام شد که در این عملیات هوانیروز با استعداد 95 فروند بالگرد در4 قرارگاه اصلی عملیات حضورداشت و این بالگردها به تفکیک ماموریت هر قرارگاه در بین آنها تقسیم شد،علاوه برهوانیروزدرعملیات بیت المقدس نیروی هوایی و توپخانه نیروی زمینی هم درپشتیبانی نیروهای عمل کننده نقش بسزایی داشتند،درنهایت هوانیروزبا حمایت و پشتیبانی پایگاه های اصفهان ، مسجد سلیمان ، کرمان و تهران درمجموع 5 هزارو180 ساعت پرواز انجام داده است .

علاوه بر این در این عملیات بیش از 7800 نفر مجروح و3500 نفرنیروجا بجا و تخلیه شده است.

* چه تعداد از بالگرد های هوانیروز در این عملیات دچار سانحه شد؟

متاسفانه دو فروند بالگرد کبرای هوانیروزدر این عملیات مورد هدف دشمن قرارگرفت و 4 نفر از خلبانان کبرا به شهادت رسیدند.

*شما خودتان هم در عملیات بیت المقدس حضور داشتید ؟

من درآن زمان در پایگاه هوانیروزکرمانشاه بودم و درحقیقت درطول 8 سال دفاع مقدس هم در همین پایگاه مشغول فعالیت بودم .

*درآن زمان ماموریت های هوانیروز بیشتربا چه مدل بالگردهایی انجام می شد؟

ماموریت های هوانیروزدرآن زمان با استفاده ازبالگردهای کبرا،214 ،شنوک ،205و 206 در پایگاه های دزفول، ارومیه ،مراغه ،اهواز،ماهشهر،سقز،سنندج ،سرپل ذهاب،گیلان غرب ،ایلام و ماهشهرانجام

می شد، که با توجه به وضعیت پایگاه ها توانستیم ،سرتا سر جبهه غرب و جنوب غرب را تحت پوشش خود قراردهیم.

ادامه مطلب...


*بیش از4 هزارساعت پروازعملیاتی حاصل عملکرد هوانیروز در سال اول جنگ است ،این حجم پرواز برای چه منظوری وعلیه چه اهدافی انجام شده است ؟

یکی ازویژگی های هوانیروزدرسال اول جنگ، تحرک بالا بود که به همین علت توانست تا حد زیادی مانع پیشروی دشمن در سراسرمرزهای غرب و جنوب شود ودرحقیقت تثبیت وزمین گیرشدن دشمن در شرایط جنگی یکی ازویژگی های عملیات های هوانیروزدرزمان دفاع مقدس به حساب می آید.

البته تعدادی زیادی ازعملیات های هوانیروزهم درآن زمان مربوط به پشتیبانی ازیگان های عملیاتی ازجمله انتقال نیرووتجهیزات به منطقه و خارج کردن زخمی ها ومجروحان عملیات ازمنطقه جنگی بود.  

در مجوع دربیش از105عملیات دوران دفاع مقدس هوانیروزنقش آفرینی داشته است ، البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در دوران دفاع مقدس سه نوع عملیات اجرا می شد.

یک بخشی ازعملیات ها توسط ارتش طرح ریزی و اجرایی شد که هوانیروزنقش پشتیبانی را دراینگونه عملیات ها برعهده داشت،یک بخش ازعملیات ها همانند کربلای 5 و کربلای 8 ووالفجر10توسط سپاه طرح ریزی و به مرحله اجرا درآمد که بازهم هوانیروزدراین نوع ازعملیات ها وظیفه پشتیبانی ازنیروها را برعهده داشت.

اما یک بخش ازعملیات ها هم به همانند بیت المقدس به صورت مشترک با ترکیبی از نیروهای سپاه و ارتش در زمان شهید صیاد انجام شده است ، که در این نوع از عملیات ها هم هوانیروز با تمام امکانات درصحنه نبرد حضور داشته است.

*پس از پایان جنگ ،جهش روبه جلویی در رابطه با تولید و بهینه سازی تجهیزات نظامی در کشور آغاز شد و در واقع پایان دوران دفاع مقدس نیازسنجی تازه ای در نیروهای مسلح با توجه به تغییرات استراتژیک و تحولات کشور های منطقه به وجود آمد ،این نیازسنجی و روند رو به جلو در هوانیروز از چه زمانی و چگونه انجام شد؟

براساس سیاست های ابلاغی و دکترین نظامی تعریف شده تولیدات کاربردی وجدیدی در دست ساخت قرارگرفت ،که یکی از موضوعات مهمی که در این رابطه مورد مطالعه و تحقیق و پژوهش قرارگرفت مربوط به همکاری و همیاری عمیق و گسترده با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور است .

به دلیل پیچیدگی های تکنولوژی و فناوری پیشرفته ای که کارکنان هوانیروز با آن مواجه بودند ،برای بالا بردن کیفیت عملکرد این نیروارتباط با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در دستورکار قرارگرفت.

در حال حاضرمتخصصان هوانیروز با همکاری با دانشگاه های علم و صنعت ،امیر کبیر ،خواجه نصیرالدین طوسی و.بر روی طرح های تحقیقاتی و پژوهشی مطالعه و بررسی می کنند.

از سال 69 تا به امروز بیش از75 پروژه و طرح درهوانیروز اجرا شده است که این پروژه ها براساس نیاز های عملیاتی و واحدهای مختلف ،خط مشی فرماندهی و سلسله مراتب و توانمندی های موجود به اجرا در آمده است.

البته باید توجه داشت که تمام این طرح ها و پژوهش ها به طور کامل در داخل کشور و توسط متخصصین وکارشناسان ایرانی به سرانجام رسیده است.

* ساخت شبیه ساز از چه زمانی در دستور کار هوانیروز قرار گرفت ؟

بعد ازاولین گام های تولیدی که برای اقلام پرمصرف برداشته شد،سلسله مراتب فرماندهی به این نتیجه رسید که ما از تجهیزات و ادوات موجود استفاده کمتری داشته باشیم ،اما در عین حال به آمادگی و ورزیدگی نیروها هم توجه داشته باشیم  تا آسیبی به این بخش وارد نشود.

بنابراین به سراغ همان تجهیزاتی رفتیم که در حال حاضر در دنیای پیشرفته امروز مورد استفاده قرارمی گیرد.

در سال های گذشته در هوانیروز توجه ویژه ای به ساخت شبیه سازبرای آموزش خلبانان صورت گرفته است چرا که معتقدیم چنانچه از شبیه سازها به شکل اصولی و استاندارد استفاده کنیم ،ضمن برخورداری از وسایل کمک آموزشی ،توانمندی آموزشی و توان رزمی خلبانان ها ارتقاءپیدا می کند و از طرف دیگر از نظر مالی و صرفه اقتصادی هم تاثیرات فراوانی خواهد داشت.

اولین مجموعه شبیه سازهوانیروز به نام پروژه آفاق در سال 70 به اجرا درآمد و در اختیارمراکز آموزشی قرارگرفت، از سال 82 هم شبیه سازهای منصور برای بالگرد های جت رنجر 206 ساخته شد که این نوع از شبیه سازها قادر است تمام بخش های پرواز شامل ناوبری و آموزش را به غیر از حس حرکت خلبان ها آموزش دهند.

*اما در حال حاضر در کشورهای مختلف برای آموزش از انواع پیشرفته تری از شبیه سازهای متحرک که قابلیت چرخش در4 جهت اصلی به همراه القاء حس حرکت به خلبان را دارد ،استفاده می شود ،برای این منظور و تطبیق آموزش ها با تحولات جهانی چه تدابیری در دستورکارهوانیروز قرارگرفته است؟

در سال های پیش از انقلاب تنها یک نمونه از شبیه سازها ی متحرک برای بالگرد های شنوک به ایران وارد شده بود،که به دلیل همزمانی با انقلاب اسلامی به بهره برداری نرسید ،اما بعد از مدتی کارشناسان و متخصصان هوانیروزبا همکاری پژوهشگران واساتید دانشگاه ها بدونه نیازبه کشورهای خارجی و تولید کنندگان این شبیه سازها توانستند عملیات نصب قطعات این نوع از دستگاه ها را انجام دهند.

درمرحله بعد گسترش استفاده از شبیه سازدر آموزش ها در دستور کارهوانیروز قرارگرفت و با استفاده ازتجربیات گذشته پروژه قادردرهوانیروز آغاز شد که مدتی پیش به بهره برداری رسید.

*مدتی پیش شاهد بهره برداری از اولین سامانه شبیه ساز بالگرد های کبری و جت رنجر206 در هوانیروز بودیم،این شبیه ساز دارای چه قابلیت هایی است ؟

در حال حاضرشبیه‌ساز ثابت بالگردهای کبری و شبیه‌سازکامل بالگرد ۲۰۶ در هوانیروز ارتش طراحی و تولید شده است.

این طرح در قالب پروژه شهید شمشادیان برای ساخت شبیه ساز بالگردهای کبری انجام شده است، شبیه ساز بالگرد کبری به صورت پایه ثابت طرح ریزی شده است که به وسیله آن یک خلبان کبری می تواند تمامی مانورهای مختلف را از لحظه استارت تا انجام عملیات های گوناگون تاکتیکی تمرین کند .

با طراحی و تولید این شبیه‌سازها، نیاز بخش قابل توجهی ازهواپیمایی نیروی زمینی ارتش در آموزش خلبانان ماهرو توانا با بهره ‌گیری از فناوری‌های مدرن پروازی مرتفع شده و علاوه بر کاهش سوانح پروازی، میزان سوخت، خسارات جانی و استهلاک تجهیزاتی، سطح کمی وکیفی آموزش‌ها هم بهبود خواهد یافت.

باید توجه داشت که استفاده از این شبیه‌سازها درهر یک هزار ساعت پرواز، تنها امکان بروز یک خطا را داشته و هرگونه خطا و یا عیب به طور خودکار و به صورت بصری به خلبان هشدار داده می‌شود.

شبیه‌ساز ثابت بالگرد کبری پس از یک سال تلاش شبانه‌روزی و با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان مورد بهره‌برداری قرارگرفت که این سیستم، امکان ارائه آموزش‌های ناوبری، تیراندازی با راکت و تیربار منطبق با شرایط واقعی پروازهای عملیاتی میسرمی‌شود.

با راه‌اندازی و بهره‌برداری از شبیه‌ساز متحرک بالگرد ۲۰۶ انواع آموزش‌های خلبانی و تیراندازی با بالگرد و اجرای مانورهای اضطراری در شرایط مختلف جوی امکان پذیر شد که برای تولید این شبیه‌ساز متحرک، ۱۸ هزار نفر ساعت و یک سال زمان و هزینه‌ای معادل ۸۰۰ میلیون تومان صرف شده و تمامی نرم‌افزارها و تجهیزات الکترونیکی آن توسط متخصصان هواپیمایی نیروی زمینی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است که موجب صرفه‌جویی کلانی در خرید تجهیزات مشابه وارداتی شده است.

تا به امروزبیش از۳۰ شبیه‌ساز ثابت در هواپیمایی نیروی زمینی ارتش تولید شده و به منظور تقویت بنیه آموزشی در اختیار پایگاه‌های هوانیروز در سراسرکشور قرارگرفته است.

*هوانیروز یک نیروی تجهیزات محور است ،در چند سال گذشته با وجود اعمال تحریم ها علیه ایران وضعیت تولید و بهینه سازی تجهیزات و قطعات اصلی چگونه بوده است؟

تولیدات هوانیروز در چند سال گذشته تنها به شبیه ساز و یا اقلام پر مصرف محدود نمی شود،بلکه برخی تجهیزات پیشرفته را هم در می گیرد که امکان تولید آن ها تا پیش از این تنها در اختیار چند کشور محدود بود.

GPU یکی از تجهیزاتی است که برای استارت بالگرد ها از آن استفاده می شود و در گذشته تنها نمونه های آمریکایی آن موجود بود، اما در حال حاضردرکشورتولید می شود.

کاوربخش های مختلف بالگرد همانند کاور ملخ ،موتور ،شیشه و دیگر بخش ها هم در حال حاضر در مجموعه هوانیروزبه دست متخصصان داخلی تولید می شود،سیستم های هدایت فرود هم از تجهیزات پیشرفته ای است که در قسمت زیر بالگرد نصب می شود و سنسور های آن ،اطلاعات مورد نیاز خلبانان را برای فرود در مناطقی با دید اندک را در یک صفحه مانیتور در داخل کابین خلبان نمایش می دهد.

در مجموع ساخت و تولید بیش از 30 فروند شبیه ساز پایه ثابت و متحرک ،ساخت و تولید بیش از 100 هزار قطعه مورد نیاز برای بالگرد ها ،تعمیر و نگهداری بیش از 400 فروند بالگرد از جمله مهمترین اقدامات هوانیروز در سال های بعد از انقلاب تا به امروز است.

علاوه بر این راه اندازی مرکز "صنایع یا علی " هوانیروز در رسیدن به استقلال و خود کفایی ،نقش مهمی در سال های اخیر داشته است ،با راه اندازی این مرکز،بخش زیادی از نیاز های اساسی در زمینه بهینه سازی و بازسازی انواع بالگرد های شکاری ،هجومی و ترابری بر طرف شده است.

باید به این نکته اشاره کنم که در9 ماه اول سال گذشته درمرکز "یا علی" تعمیرات سنگین دپویی ،تعمیرات سیستم تاو بالگرد ها و تعمیرات مختلف بالگرد ها به صورت اعزام تیم متخصص برای 56 فروند بالگرد انجام شده است و تعمیر 490 مورد تعمیر قطعات بالگرد با صرف بیش از 3 هزار ساعت کاربه سرانجام رسیده است.

همچنین امروز بیش از ۹۷۰۰ قطعه انواع قطعات حساس و تند مصرف بالگردهای مختلف هجومی و ترابری که توسط متخصصین هوانیروز ارتش طراحی و ساخته شده است به چرخه تولید و شبیه‌سازی بالگردهای ارتش جمهوری اسلامی اضافه شده است.

علاوه بر این ساخت سامانه های دید در شب و بهره برداری از آن در پایگاه هوانیروز اصفهان از جمله دست آوردهای دیگر هوانیروزدرسال های اخیر است.

*مدتی پیش یکی از مجلات نظامی آمریکا با درج گزارشی در رابطه با وضعیت نیروهای مسلح ایران و اعلام آمارهای مختلف،تعداد زیادی از بالگرد های ایران را فرسوده و زمین گیر اعلام کرد،این موضوع تا چه اندازه صحت دارد و در حال حاضر وضعیت ناوگان بالگردی هوانیروز ارتش چگونه است؟

من در همین مصاحبه اعلام می کنم که اینگونه مطالب که هرچند وقت یکبار در مجلات مختلف نظامی آمریکا و یا رژیم صهونیستی منتشر می شود،بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا تحقیقاتی و بر پایه و اساس علمی نیست.

در هوانیروز یک روش نگهداری و تعمیراستانداردی از گذشته و از زمان تاسیس هوانیروزوجود داشته است  که ما هم  برابر با این سیستم تعمیرات خود رابر روی بالگرد ها انجام می دهیم.

در حال حاضر تعمیرات در هوانیروز برابر با اصول فنی و تخصصی انجام می شود و در کتاب های تخصصی هم هیچ اشاره ای به وضعیت قطعات و عمر آنها نشده است و ما این قطعات را در مراحل مختلف بازسازی و تعمیر می کنیم.

ازطرف دیگرهوانیروز در چند سال گذشته در حوادث غیر متقربه به ویژه زلزله در استان های کرمان،قزوین،گیلان و زنجان نقش بسزایی در امداد رسانی و انتقال مجروحان و امدادگران را داشته است.

در حال حاضر هم در استان های کرمانشاه ،اهواز ،خراسان رضوی،اصفهان و زاهدان بالگرد های هوانیروز به کمک امدادگران جاده ای رفته اند و در این مناطق در تصادفات جاده ای و انتقال مجروحان نقش دارند.

*امیر! با توجه به صحبت های شما می توانیم این نتیجه گیری را داشته باشیم که در حال حاضر هوانیروز ایران قدرتمندترین یگان پروازی در خاورمیانه است ؟

قبل ازانقلاب هوانیروز ایران یکی از بزرگترین یگان های بالگردی درمنطقه خاورمیانه بود که بدونه هیچ  شک و تردیدی این یگان پروازی درحال حاضر هم قدرتمند ترین یگان بالگردی در منطقه ازلحاظ تجهیزات ونیروی انسانی کارآمد است که هیچ کشوری نتوانسته در چند سال گذشته در قد و قواره و قدرتمندی ما باشد.   /انتهای پیام