خبرنگار و گزارشگر اجتماعی

یادداشت ها ،گزارش ها ،عکس ها و مقالات درج شده در نشریات و خبرگزاری ها

«جوان» از فقدان نظارت بر تبلیغات پوشش ایرانی-اسلامی گزارش می‌دهد
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱٠:٤٥ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٤ خرداد ۱۳٩٠
 

حلول ابتذال در مدل‌های مثلاً ایرانی!

علی البرزی

طی ماه‌های گذشته در بوتیک‌ها و فروشگاه‌های شهرهای مختلف کشور به ویژه کلانشهرها، کاتولوگ‌ها و ژورنال‌هایی مشاهده می‌شود که در ظاهر مروج مدل‌های پوشش ایرانی- اسلامی است، اما نه تنها در بردارنده فرهنگ پوشش اصیل ایرانی – اسلامی نیست بلکه نماد بارز ترویج مدل‌های غربی و گرایش پررنگ به سمت فرهنگ برهنگی است!

به گزارش خبرنگار«جوان» این روزها تنها کافی است در زمان خرید لباس در برخی فروشگاه‌های بزرگ و بوتیک‌های سطح شهر از فروشنده درخواست نمونه طرح یا ژورنال لباس را داشته باشید. کاتولوگی که درمقابل شما قرار می‌گیرد شاید درنگاه اول دربردانده تصاویر زیبا از انواع لباس‌های زنانه و مدل‌های جدید و در اصطلاح به روز باشد، اما در ورای آن اهداف دیگری نهفته است.

تبلیغ مدل‌های جدید آرایش در پوشش لباس
به نظرمی رسد طراحان ژورنال‌های تبلیغ پوشش، برنامه دیگری را هم در دستور کارخود قرارداده‌اند که این برنامه به صورت حساب شده، دقیق و منسجم در حال اجرا است و حتی می‌توان گفت برنامه اصلی آنان به شمار می‌رود.

کاتولوگ+بروشور+عکس

در ژورنال‌هایی که این روزها در فروشگاه‌های لباس مشاهده می‌شود، تبلیغ جدید‌ترین شیوه‌های آرایش با استفاده ابزاری از دختران زیبا آشکار است که با به تصویر کشیدن وسایل زیبایی همانند النگو، گوشواره، انگشتر و لاک ناخن دنبال می‌شود.
این درحالی است که مشاهدات خبرنگار«جوان» و تصاویر به دست آمده

عکس ها از علی البرزی

ازاین ژورنال‌ها (تصاویر درج شده در گزارش) نشان می‌دهد که استفاده ابزاری از دختران جوان مؤثر‌ترین ابزار این گروه‌هاست.


ماجرا از چه قرار است؟
تا چندی پیش در ایران هیچ ژورنال لباسی وجود نداشت تا اینکه با گسترش ارتباطات و ورود ماهواره و تجهیزات ارتباطی به ایران به تدریج ژورنال‌های غربی هم از راه‌های مختلف وارد کشور شد. گسترش روزافزون این ژورنال‌ها درکشور و متعاقب آن ترویج فرهنگ برهنگی باعث شد تا مدیران فرهنگی بعد از سال‌ها بی‌توجهی، طراحی ژورنال‌های ایرانی – اسلامی را در دستور کار سازمان‌های مسئول قرار دهند. پس ازماه‌ها طرح و برنامه و ارائه نظرات مختلف سرانجام دو مدل ژورنال طراحی و دراختیار صنف لباس‌فروشی و برخی دانشگاه‌های کشور قرار گرفت و مدیران مربوطه، این برنامه را در راستای ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی اعلام کردند.

از سوی دیگر، پیشنهاد برگزاری چند دوره جشنواره «زنان سرزمین من» با هدف ارائه مدل‌های جدید برای پوشش زنان از سوی وزارت کشور چندان با حمایت نهادهای متولی و هم راستا با این مجموعه دنبال نشد و برگزاری دور جدید آن با دلایل و توجیهاتی ازجمله همزمانی با برگزاری انتخابات به تعویق افتاد و در نهایت هم برگزار نشد.
اما آن چیزی که این روزها درسطح فروشگاه‌ها و بوتیک‌های سطح شهر مشاهده می‌شود نه تنها سنخیتی با گفته مدیران فرهنگی ندارد، بلکه آغازی برای ترویج دوباره همان فرهنگ غربی است که هدفی جز ترویج بدپوششی و فرهنگ برهنگی ندارد.

مهارت حل مسئله در مدیران فرهنگی وجود ندارد
به باور جواد بهادرخان، روانشناس و مدرس دانشگاه بعد از ارائه طرح‌های اولیه ژورنال اسلامی، مدیران فرهنگی باید پیش‌‌بینی رخنه فرهنگ متضاد با اینگونه ژورنال‌ها را می‌کردند و برای مقابله و مهار آن، تاکتیک‌های لازم را در دستور کار خود قرار می‌دادند. به گفته این روانشناس، درحال حاضر نه تنها تاکتیک و روشی برای مهار آفت فرهنگ غربی وجود ندارد بلکه روز به روز شاهد رخنه انواع فرهنگ‌های غربی درلا به لای ژورنال‌های ایرانی- اسلامی هستیم!

بهادرخان با اعلام این مطلب به «جوان» گفت: دریک نظام ارزشی، فرهنگ‌سازی یا زنده نگه داشتن فرهنگ‌ها گام به گام و با توجه به نیازها و هجمه‌های فرهنگی صورت می‌گیرد، به صورتی که درمرحله اول شناخت هجمه فرهنگی، مرحله دوم نیازسنجی نقطه هدف، مرحله سوم ارائه طرح‌های کارشناسی و در نهایت در مرحله چهارم پیش‌‌بینی آینده و تغییر استراتژی با توجه به نیاز‌های روز باید مورد توجه مدیران فرهنگی باشد.

به تصریح وی، در بحث ژورنال‌های ایرانی- اسلامی مدیران فرهنگی مرحله چهارم را فراموش کردند و برای هجمه‌های جدید و نیازهای روز و تغییرات فرهنگی برنامه‌مند وارد نشدند.

ژورنال‌های غربی در لباس ژورنال‌های ایرانی -اسلامی
به گفته سرهنگ بهرام اسفندیاری -کارشناس انتظامی- خانواده‌ها و به ویژه دختران جوان این روزها باید مواظب ژورنال‌های در ظاهر ایرانی – اسلامی باشند، چراکه درماه‌های گذشته حجم بالایی از ژورنال‌های غیر قانونی وارد بازار لباس شده است که بیشتر این ژورنال‌ها از کشورهای حاشیه خیلج فارس وارد می‌شود.

این کارشناس انتظامی با اعلام این مطلب به «جوان»، گفت: یکی از راه‌های ورود این ژورنال‌ها به کشور مسافرانی هستند که برای گردش وخرید به دوبی، امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌روند؛ افراد سود جو این ژورنال‌ها را در بوتیک‌های عربی به صورت رایگان در بین خانم‌ها و دختران جوان توزیع می‌کنند.

سوء استفاده از حس زیباشناختی دختران
به باوراسفندیاری، دختران جوانی که به چنین مسافرت‌هایی می‌روند زمانی که وارد کشورمی‌شوند از طرفی درمحیط‌های باز و بدون ضابطه کشورهای عربی زندگی کرده‌اند و از سوی دیگر با ورود به کشور در شرایط فرهنگی بومی قرار می‌گیرند که حس زیبایی‌دوستی و تنوع‌‌طلبی، آنها را به سمت استفاده از مدل‌های خاص می‌کشاند که ممکن است این گرایش کاذب لطماتی را هم برای آنها داشته باشد.

بنابراظهارات وی، بخش دیگری از این ژورنال‌ها به صورت سازمان یافته در کشورهای عربی تهیه و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و در بوتیک‌ها و فروشگاه‌های لباس توزیع می‌گردد؛ فروشندگان هم با توجه به علاقه دختران به نوع خاصی از آرایش و وسایل تزئینی بیشتر از این نوع ژورنال‌ها استفاده می‌کنند.

به هر رو، در کنار کاتالوگ‌های وارد شده به صورت قاچاق، در داخل کشور هم گروه‌های مختلفی اقدام به طراحی و توزیع این ژورنال‌ها کرده‌اند که نیازمند نظارت جدی و پیگیری مدیران دارد.