خبرنگار و گزارشگر اجتماعی

یادداشت ها ،گزارش ها ،عکس ها و مقالات درج شده در نشریات و خبرگزاری ها

تحولات هوانیروز در 32 سال گذشته در گفت‌و‌گوی«همشهری» با فرمانده هوانیروز
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱۱:٢۱ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٠
 

هوانیروز فراتر از تکنیک، قوی تر از تاکتیک

علی البرزی

مجموعه هواپیمایی نیروی زمینی (هوانیروز) یکی از بخش‌های نیروی زمینی ارتش است که از همان نخستین روزهای پیروزی انقلاب وارد کارزار نبرد با دشمن شد. بالگردهای هوانیروز با شروع تحرک‌های عناصر ضد‌انقلاب در سال 58 در مناطق غرب و شرق ایران به این مناطق اعزام شدند.

اهمیت و دشواری‌های این ماموریت‌ها زمانی مشخص می‌شود که بدانیم تا پیش از انقلاب بسیاری از ادوات و تجهیزات این نیرو به‌ویژه در بخش وسایل پرنده بدون حضور مستشاران خارجی حتی استارت هم نمی‌خورد، اما با دمیدن روحیه خودباوری بعد از پیروزی انقلاب در بدنه نیروهای مسلح برخلاف تصور بسیاری از کارشناسان و مستشاران نظامی، نه تنها هوانیروز توانست ماموریت‌های محوله را در طول 8 سال دفاع مقدس به بهترین نحو انجام دهد بلکه درحال حاضر به یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های نیروهای مسلح تبدیل شده است؛ به‌صورتی که هوانیروز به‌عنوان گزینه اول تمامی حوادث و رویداد‌ها و وقایع طبیعی برای امدادرسانی و انجام ماموریت‌های محوله به حساب می‌آید.

برای بررسی و واکاوی نقش هوانیروز در طول 32 سال گذشته و تحولات این یگان هوایی در سال‌های اخیر، ساعتی با امیرسرتیپ دوم خلبان کیومرث احدی فرمانده هوانیروز همکلام شدیم . امیر احدی در این گفت‌و‌گو به بیان ناگفته‌هایی از پروژه‌های هوانیروز در سال‌های اول جنگ و برنامه‌های آینده برای توسعه و پیشرفت در این یگان نیروی زمینی پرداخته است. وی در این گفت‌و‌گو اشاره‌ای هم به جو‌سازی‌ آمریکایی‌ها علیه ناوگان هوانیروز داشته است.

•امیر! همیشه قدرت هوایی یک یگان پرنده در نیروهای مسلح با ساعت پروازی و رکورد‌های پرواز سنجیده می‌شود. به‌عنوان نخستین سؤال در طول 32سال گذشته تا به امروز رکورد پروازی پرنده‌های هوانیروز چند ساعت است؟

در طول 32 سال گذشته از سال 57 تا‌کنون در مجموعه هوانیروز بیش از 800هزار ساعت پروازی توسط خلبانان به ثبت رسیده و برابر با استاندارد‌های جهانی برای یک ساعت پرواز با بالگرد نو حداقل 12 ساعت کار تعمیراتی نیاز است و با توجه به اینکه عمر بالگرد‌های این یگان حداقل 35سال است، در نتیجه ساعت کار تعمیراتی مورد نیاز بیش از ساعت‌های استاندارد تعمیراتی در نظر گرفته می‌شود.

•به‌طور طبیعی یک بالگرد هوانیروز درطول یک ساعت پرواز اقلام پرمصرفی را استفاده می‌کند که با هر بار پرواز باید این اقلام تعویض یا جایگزین شوند، در سال‌های اول انقلاب برای تأمین این قطعات چه برنامه‌ای در دستور کار هوانیروز قرار گرفت؟
همانطوری‌که برابر استاندارد‌های جهانی برای هر کاری نیاز به برنامه‌ریزی است، برای بالگرد‌هایی که پرواز عادی یا عملیاتی انجام می‌دهند نیاز است بازدید‌های لازم به‌صورت نوبتی در ساعت‌های مختلف 25، 50، 100 و 300 صورت پذیرد و تعویض قطعات برابر روش با توجه به ساعت کارکرد آنها به موقع صورت می‌پذیرد.

امور تعمیر و نگهداری در هوانیروز برابر روش‌های استاندارد از همان ابتدا صورت گرفته و با نظارت دقیق متخصصان تعویض و تعمیر سیستم‌ها در زمان‌های لازم با کیفیت بسیار خوبی انجام شده است.

•این کیفیتی که شما اشاره کردید، در دوران دفاع مقدس با وجود درگیربودن نیروها با دشمن هم ادامه داشت؟
بله! در دوران دفاع مقدس که بخش قابل توجهی از بالگردها در مناطق عملیاتی مستقر بودند، هوانیروز جوان با توجه به تجهیزات و امکانات خریداری شده و موجودی قطعات در انبار پایگاه‌های تابعه در پاسخ به ندای رهبر معظم انقلاب فعالانه گام‌های مؤثری در پشتیبانی از انقلاب اسلامی برداشت و با شروع قعالیت گروهک‌های ضد‌انقلاب و ایجاد ناامنی در شمال غرب کشور و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، با حضور گسترده و همه‌جانبه در پشتیبانی از نیروهای ارتش و سپاه با وارد آوردن ضربات مهلک به دشمنان اسلام در تمام عملیات‌ها با اقتدار و قدرت وارد عمل شد.

در روزهای نخست پیروزی انقلاب و در سال‌های اول، تأمین این قطعات بسیار دشوار بود. این موضوع تا جایی پیش رفت که حتی تعدادی از بالگرد‌ها هم زمینگیرشدند. در آن زمان پس از اتمام اقلام موجود در انبارها چاره‌ای غیر از ساخت و تولید آنها در داخل کشور نبود.

•یعنی در بحبوحه تحریم‌ها؟
بله! در سال‌های اول انقلاب به‌دلیل قرارداشتن در شرایط تحریم و ایجاد محدودیت‌های فراوان از طرف کشورهای غربی چاره‌ای جز تأمین قطعات بومی نداشتیم. تحریم‌های اعمال باعث شد که یگان به فکر چاره‌اندیشی جهت رفع نیاز خود باشد که با اقدام بموقع شروع به ساخت تعدادی از قطعات پرمصرف کرد که درصدی از نیاز‌های سازمانی مرتفع شد و بخش عمده‌ای از نیاز‌ها توسط سازمان صنایع هوایی که در حقیقت زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود، فراهم شد.

•خب، در چنین شرایطی چه برنامه‌ای برای تأمین قطعات در داخل در دستور کار قرارگرفت؟
در اولین قدم به‌منظور افزایش عمر قطعات، کارشناسان هوانیروز علاوه بر اینکه تولید قطعات پر مصرف مورد نیاز وسایل پرنده را در دستور کار خود داشته، درخصوص انجام تعمیرات بموقع و با کیفیت مناسب که باعث جلوگیری از خرابی زودهنگام قطعات می‌شود هم اقدامات خوبی انجام شد.

البته باید به این نکته اشاره داشته باشم که متخصصان هوانیروز فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود را تنها به ساخت قطعات پرمصرف محدود نکردند و در عرصه تعمیر و نگهداری اقلام و تجهیزات جانبی هوانیروز هم برنامه‌هایی را تدوین کردند و به مرحله اجرا رساندند.

•امیر! بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند که پس از پایان جنگ تحمیلی تحولی عظیم در مجموعه هوانیروز شکل گرفت و ماموریت‌های این یگان هوایی به چند بخش مختلف تقسیم شد. آیا بعد از جنگ در استراتژی عملیاتی هوانیروز تغییراتی اعمال شد؟
بله! پس از پایان جنگ، با انتقال تجربه کارکنان متخصص به نسل جوان در امور عملیات، آموزش، نگهداری و تعمیر یک جهش رو به جلوی دیگری در استراتژی عملیاتی هوانیروز به‌وجود آمد. از سوی دیگر با انجام بموقع تعمیرات محدود بازسازی بالگرد‌هایی که در 8 سال دفاع مقدس زمینگیر شده و به‌صورت HANGERQUEEN در آمده بودند، بازسازی آنها با سرعت بیشتری صورت گرفت و در حال حاضر هم بیشتر پرنده‌های هوانیروز به‌صورت عملیاتی در این یگان ارزشمند آماده عملیات هستند و در حقیقت با پایان جنگ، نیازسنجی تازه‌ای در این نیرو صورت گرفت و بر همین اساس بود که تولیدات کاربردی و جدیدی در دست ساخت قرارگرفت.

•با این وجود تا به امروز چند طرح تحقیقاتی در هوانیروز به سرانجام رسیده است؟
از سال 1357 تا به امروز و در طول 32 سال گذشته بیش از 75 پروژه و طرح در هوانیروز اجرا شده است. این پروژه‌ها براساس نیازهای عملیاتی واحدهای مختلف، خط‌مشی فرماندهی و سلسله مراتب و توانمندی‌های موجود به اجرا درآمدند. تمام این طرح‌ها و پروژه‌ها به‌طور کامل در داخل کشور و توسط متخصصان و کارشناسان داخلی به سرانجام رسیده است.

ادامه مطلب...


 
 
در گفتگوی «مشرق» با نمایندگان مجلس مطرح شد
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩٠
 

پیام نور و رسالتی که به انحراف می رود

علی البرزی

 این روزها برگه های تبلیغاتیش همه جا پیدا می شود، ازمحیط های آموزشی گرفته تا اتوبوس های شهری، تبلیغات اینترنتی اش هم در بیشترسایت ها نمایان است، دانشگاهی که در دهه 60 با شعار« آموزش برای همه،همه وقت و همه جا»رسما فعالیت خود را آغاز کرد تا به امروز فراز و و فرودهای بسیاری را پشت سرگذاشته، این دانشگاه که به نام « پیام نور» شناخته می شود در سال های گذشته گسترش قابل توجهی در ابعاد مختلف داشته است.
پیام نور که درسال 67 اولین گروه دانشجویان خود را در5 رشته تحصیلی جذب می کند، در حال حاضر با مشکلات مختلفی در بحث آموزش ، جذب اساتید و مراکز آموزشی مواجه شده ، به صورتی که تغییر دو مدیر در مدت کوتاهی هم در رفع مشکلات این دانشگاه تاثیری نداشت.
مشکلات مربوط به دانشگاه پیام نور تنها به این موارد خلاصه نمی شود، بلکه پس از پذیرش و ورود به این دانشگاه، دانشجویان با مشکلات متعددی روبه رومی شوند ؛ مشکلاتی که حتی مدیران مراکز پیام نور به آن اذعان می کنند.
این در حالی است که با دستورالعمل دولت مبنی بر افزایش کمی تعداد دانشجویان در دانشگاه پیام نور، بدون توجه به زیرساخت های کیفی، مشکلات پیام نوری ها چند برابر شده است.
از سوی دیگر درگیر شدن این دانشگاه با مسائل حاشیه ای همچون پرونده مراکز غیرمجاز فراگیر پیام نور تا حد زیادی روند پیشرفت این دانشگاه را با مشکل روبرو کرده است.
برای واکاوی مشکلات دانشگاه پیام نوراز زمان تاسیس تا به امروز گفت و گویی با نورالدین حیدری و طیبه صفایی دو تن ازاعضاء کمیسیون آموزش مجلس انجام داده ایم:
.........................................................................................

*خانم صفایی! مدتی است که درباره ناکارآمدی دانشگاه پیام نور و مشکلات پیرامون این دانشگاه صحبت های مختلفی نقل محافل و رسانه های مختلف می شود، به نظر شما این دانشگاه در حال حاضر در چه وضعیت قراردارد؟

من برخلاف نظراتی که درباره این دانشگاه و مشکلاتش در رسانه های مختلف بیان می شود، دانشگاه پیام نوررا یک مرکز درحال پیشرفت و با افقی روشن می دانم.

*یعنی پیام نور را یک دانشگاه ایده آل برای کشور می دانید؟
نه! اما باید توجه داشت که این دانشگاه با توجه به رسالت خود که همان توسعه آموزش های غیر حضوری بود، تا به امروز توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند.

*پس چرا چندی پیش حسن زیاری رئیس این دانشگاه برای ارائه توضیحات به مجلس فراخوانده شد؟

پیام نور+دانشگاه+مشکلات

فراخواندن رئیس دانشگاه پیام نوربه دلایل مختلف صورت گرفت، در وهله اول به دلیل اینکه تعدادی از دروس پیام نور از شکل آموزش راه دور خارج شده بود و در برخی از مراکز بیشتر روزهای هفته به یک درس اختصاص یافته بود، و درحقیقت این دانشگاه در حال انحراف از رسالت اصلی خود که همان آموزش از راه دور و غیر حضوری است ، قرار داشت.
به همین دلیل نمایندگان کمیسیون آموزش در جلسه ای به آقای زیاری این موضوع را مورد بررسی قراردادند ، از سوی دیگر شیوه امتحانات متمرکز این دانشگاه هم دارای ایراداتی بود که در این جلسه مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

* یعنی در یک جلسه سه ساعته کمیسیون آن هم با فراخواندن رئیس یکی از دانشگاه های کشور تنها این دو موضوع مطرح شده است؟
بله! مشکل خاصی درباره دانشگاه پیام نور وجود ندارد.

*اما شنیده ها از پایین بودن سطح تحصیلات اساتید این دانشگاه حکایت دارد، ظاهرا در جلسه نمایندگان با رئیس پیام نور هم این موضوع از موارد اختلافی نمایندگان با دکتر زیاری بوده است؟

البته نمایندگان کمیسیون آموزش معتقد هستند که سطح تحصیلات اساتید این دانشگاه باید ارتقاء کیفی پیدا کند، در حال حاضر تعداد مربیان در دانشگاه پیام نورتعدادشان از تعداد اساتید درسطح استاد یار کمتر است.
باید سطح علمی اساتید ارتقاء پیدا کند ، در جلسه نمایندگان هم مقرر ضد تا آقای زیاری برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام دهند.
ما در کمیسیون آموزش همه موارد و راهکارها را بررسی کردیم و متوجه شدیم که در شرایط کنونی با توجه به استقبال خوبی که از این دانشگاه و دوره های مختلف آن صورت گرفته ارتقاء سطح تحصیلات اساتید این دانشگاه با توجه به آموزش ها ضروری و غیر قابل اجتناب است، اساتید این دانشگاه نباید درسطح مربی باقی بمانند.

*فکر می کنید ، دانشگاهی که اساتید آن به قول شما بیشتر در رده مربی قراردارند، مدرکش مورد قبول مجامع مختلف در داخل و خارج از کشور است ؟
این یک بحث جداگانه ای است، خواهش می کنم این دو را با هم ترکیب نکنید.

*اما خانم صفایی! یک نظام ایده آل آموزشی به شرایطی از قبیل آموزش، سطح تحصیلات اساتید و اعتبار مدرک اخذ شده بستگی دارد، چطور شما این موضوع را نادیده می گیرید؟
در حال حاضر مدرک دانشگاه پیام نوراز نظر اعتبار و پذیرش در کشورهیچ مشکلی ندارد، این را من نمی گویم بلکه تحقیقات اعضاء کمیسیون آموزش این موضوع را ثابت می کند که در داخل کشور هیچ تفاوتی میان مدرک دانشگاه پیام نوربا دانشگاه های دیگروجود ندارد.
وقتی یک مدرک دانشگاه آزاد آنقدردر کشورمعتبراست که برای همه جا می توان استفاده کرد، مدارک پیام نور که جا خود دارد و از اعتبار بالایی برخورداراست، حتی من در دوره فوق لیسانس که دردانشگاه الزهرا درس می خواندم یادم است که بیشترین قبولی از فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نوربود و رتبه های اول آنها ازاین دانشگاه بودند و برای خیلی از دانشجویان الزهرا این موضوع جالب توجه بود.

*به نظر شما در حال حاضر مهمترین مشکل دانشگاه پیام نور چیست؟
در حال حاضرمهترین مشکل دانشگاه پیام نورفاصله گرفتن ازرسالت آموزشی است، پیام نور رسالتش به شکل ارائه آموزش ها و پذیرفتن دانشجو از طریق غیرحضوری است به این دلیل که یکسری ازمخاطبان با شرایط حضور امکان تحصیلات را ندارند تا بتوانند از طریق غیرحضوری اقدام کنند، لذا در گذشته هم به این شکل یود که روزهای حضور دانشجو تنها برای رفع اشکال بود، اما در حال حاضر با توجه به بازدید هایی که از چند واحد پیام نوردرکشور داشتیم، مشاهده کردیم که در برخی ازرشته ها روزهای حضوردانشجو بیش ازدوروز است، برهمین اساس این موضوع در جلسه کمیسیون آموزش با مدیران این دانشگاه به آنها ابلاغ شد.

*خانم صفایی! در حال حاضر دانشگاه پیام نور با یک آفت جدی و روبه رشدی به نام مراکز فراگیر مواجه شده است که طبق آمار رسمی نیروی انتظامی در سال گذشته 140 مرکز غیر مجاز پلمب شد، فکر می کنید، برای مهار این آسیب آموزشی در بدنه پیام نور چه باید کرد؟

داوطلبان ورود به دانشگاه در کشور با هر آگهی و اطلاع‌رسانی خاصی، مشتاق استفاده از فرصت‌های آموزشی هستند، اما متأسفانه بعضی مؤسسات دروغین از فرصت‌ها سوءاستفاده کرده و به نام دانشگاه پیام نور، مردم را فریب می‌دهند.
نمایندگان کمیسیون آموزش با مدیران دانشگاه پیام نوردر تماس بوده و از آنها خواهان موضعگیری جدی در برابر این سوء‌استفاده‌ها شده‌اند، در این زمینه تاکنون نظارت جدی که از یک کانال ویژه صورت گیرد، نداشته‌ایم و لذا این خلأ نظارتی دست سوء‌استفاده‌گران را باز گذاشته است تا جایی که حتی با استفاده از مراجع رسمی مانند باجه‌های مطبوعاتی اقدام به فروش دفترچه‌های ثبت‌نام می‌کنند.
از سوی دیگر هنوز مسئله فروش دفترچه‌های ثبت‌نامی تقلبی از سوی مسئولان جدی گرفته نشده است، وزارت علوم و سازمان سنجش باید مکانیزم‌هایی را طراحی کنند تا نظارت‌های دقیق‌تری بر این تخلفات از سوی مسئولان رده بالای نظارتی صورت گیرد، فقط انتشار تکذیبیه و اطلاعیه از سوی دانشگاه پیام نور برای برخورد با این تخلفات کافی نیست و مجلس دستگاه متولی را ملزم به پاسخگویی بیشتر خواهد کرد.

* آیا مجلس مصمم به تدوین قوانین ویژه به‌منظور جلوگیری از این تخلفات نیست؟
تاکنون کسی در این زمینه از ضعف قانون شکایت نکرده است و به نظر می‌رسد بیش از نبود قانون ضعف در اجرای قانون و نظارت‌ها صادق باشد. در هر صورت اگر از نظر قانونی خلأ هم باشد، می‌تواند به شکل طرح و لایحه از سوی دولت و مجلس به بحث گذاشته شود.

ادامه مطلب..


 
 
ازاغتشاش در مترو تا نماد های فراماسونری در گفت و گو با «محسن هاشمی»
نویسنده : علی البرزی - ساعت ٩:۳٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩٠
 

آقایان ! مدیران فعال را به فتنه ربط می دهند

متن زیر آخرین مصاحبه محسن هاشمی مدیر عامل سابق متروی تهران است که یک هفته قبل از استعفایش از مدیر عاملی مترو در دفتر کارش انجام شده ، محسن هاشمی در این مصاحبه به بیان ناگفته هایی از دوران مدیریت بر مترو و روابط حاکم بر مجموعه راه آهن شهری تهرات و دولت پرداخته است.

علی البرزی/هفته نامه شما

اشاره :

*حکایت دور ودراز متروی پایتخت
حکایت دور و دراز راه اندازی متروی پایتخت به زمانی باز می گردد که این شهر تنها جمعیتی دو میلیونی را میزبانی می کرد، از سال 1337 و در طول سال های بعد مترو دار شدن پایتخت آرزویی بزرگ بود.
گرچه رژیم شاه در سال های آخر خود به این مهم پرداخت اما با وقوع انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی پروژه متروی پایتخت در همان گام نخست متوقف شد.
سرانجام در تاریخ 5 /11 /63 آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی راه اندازی قطار شهری را یک ضرورت مهم دانست ، از همان سال بود که چرخه ساخت متروی پایتخت وارد مرحله جدیدی شد و عملیات اجرایی مترو از سال 1365 آغاز شد و در نهایت در سال 1374 با خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط 1،2 و 3 متروی پایتخت راه اندازی شد.
از سال 74 تا 89 متروی تهران فراز و و فرودهای بسیاری از پشت سرگذاشته و گه گاه با حاشیه هایی هم مواجه شده است، این حاشیه ها که در برخی موارد بر متن اصلی فعالیت های مترو هم اثرگذار بوده ، در دولت های نهم و دهم به اوج خود می رسد و بودجه و واگذاری امکانات از طرف دولت برای توسعه مترو به عنوان دغدغه اصلی مدیران شرکت راه اهن شهری تهران مطرح می شود.
این دغدغه هنوز هم با وجود تصویب قانون حمایت از حمل و نقل ریلی در مجلس وجود دارد و به نظر می رسد این موضوع تا حد زیادی با مسائل و حاشیه های سیاسی مرتبط شده است که در این بین ضررو زیان اصلی ناشی از گسترش نیافتن مترو متوجه مردم خواهد شد.
*****************************************************************

*آقای مهندس هاشمی ! شما در تاریخ  دوم خرداد ماه سال 89 در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر اعلام کردید که تا پایان سال جاری 15 کیلومتر مترو درتهران خواهیم داشت و در حقیقت 15 کیلومتر به مجموع خطوط مترو اضافه می شود ، آیا این وعده شما در این تاریخ محقق شده است؟

به نکته مهمی اشاره کردید، بله! این موضوع تحقق پیدا کرده و تا آخر سال 89، 15 کیلومتر خطوط مترو در اختیارشهروندان قرارخواهد گرفت، سال 89 از میدان انقلاب تا میدان آزادی به طول 6 کیلومتر را در مرحله بعد راه اندازی می کنیم و تست های گرم این خط انجام شده که به زودی هم به بهره برداری خواهد رسید.
علاوه بر این مسیر قیطریه به تجریش و خیابان دربند را که درحدود 2 کیلومتر است و در حال حاضر مرحله ریل گذاری را می گذراند، تا آخرسال تست گرم این خط هم انجام می دهیم.
مسیر جنوب خط یک از مرقد امام تا کهریزک هم از جمله خطوطی است که به طول 25 کیلومتر افتتاح می شود و در نهایت مترو ازمیدان آزادی به شما اتوبان کرج می رود و تقاطع خط ها در ایستگاه اکباتان کامل مورد بهره برداری قرارمی گیرد که این خط هم حدود 4 کیلومتراست .

* یعنی طبق برنامه 15 کیلومتری که وعده دادید ، محقق می شود؟

برنامه ای که آقای قالیباف چندی پیش به آن اشاره داشتند، 15 کیلومتر تونل بود که ما از آن هم عبور می کردیم در حال حاضر بیش از 15 کیلومتر تونل ساخته ایم.
4 دستگاه    TBMوارد کشور شده که هر کدام سالی 5 کیلومتر تونل می سازد و در حال حاضر کار دو دستگاه افتتاح شد و دستگاه سوم به زودی تا اسفند ماه وارد ساختار می شود که نصب آن تمام شده است و دستگاه چهارم هم وارد کشور شده است، در نتیجه علاوه بر اینکه از مرز 15 کیلومتر در سال گذشته ایم به مرز 15 کیلومتر راه اندازی هم رسیده ایم.

محسن هاشمی+مترو+البرزی+مصاحبه+مشکلات مترو

البته باید به این نکته هم اشاره کنم که چنانچه اعتبارات مترو و بدهی ها از طرف دولتی به صورت کامل پرداخت شود ازاین هم جلوترخواهیم رفت و می توانیم تا مرز 30 کیلومتر در سال هم پیش برویم.

*خب! آقای هاشمی با وجود این همه پیشرفت در مترو و ساخت 15 کیلومتر تونل پس چرا هراز چند گاهی از طرف شما اعلام می شود که مترو در وضعیت خوبی قرار ندارد؟

من کی چنین صحبتی کردم.

*شما در مهرماه سال جاری در گفت و گویی با خبرگزاری ایلنا از تعطیل شدن مترو در سال آینده به دلیل پرداخت نشدن بودجه خبر دادید؟
ببینید، این پیشرفت ها در بخش زیربنایی است، شاید این شبه درذهن بسیاری از افراد هم به وجود آید که مترو تنها با پیشرفت های بخش زیر بنایی راه اندازی می شود، در بخش زیربنایی همانند ساخت تونل شهرداری سهم خود را به صورت مرتب پرداخت می کند، اما باید توجه داشت که متروتنها ساخت زیربنا ها نیست ، مترو تجهیزات هم می خواهد، درحال حاضر مشکلی که ما با آن مواجه هستیم و می خواهیم دولت به وعده های خود درباره مترو عمل کند اجرای قانون حمایت از حمل و نقل ریلی است.

* یعنی طبق قانون 50 درصد هزینه های مترو برعهده دولت است.
دقیقا! دولت طبق این قانون باید 50 درصد هزینه های مترو را که عمدتا در بخش زیربنایی است ، پرداخت کند.

*پس مشکل اصلی شما با دولت در بخش تجهیزات خطوط است.
بله! در حال حضر کیلومتر ها تونل زیرشهر تهران ساخته ایم، اما این تونل ها باید تجهیز شود، حداقل تجهیزات هم درآن نصب کرده ایم که خطوط راه بیفتد، اما ظرفیت خطوط بیش ازاین است و برای بهره برداری بهترازتمام ظرفیت، دولت باید سهم خود را بدهد تا بتوانیم بهترازظرفیت های موجود استفاده کنیم.
متاسفانه دولت در پرداخت سهم خودش در سال 89 خوب عمل نکرده و اینکه من می گویم احتمال تعطیلی مترو وجود دارد به این دلیل است، چرا که درحال حاضر به دلیل کمبود واگن در خطوط 1، 2 و 4 از تمام ظرفیت استفاده نمی شود.

ادامه مطلب..


 
 
پرسش صریح معاون فرهنگی - اجتماعی وزارت کشور از دستگاه قضایی
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱٠:٤٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳٩٠
 

چرا مجرمان فاسد را در هتل اوین نگه می دارید؟! 

علی البرزی / همشهری

علیرضا افشار معاون فرهنگی - اجتماعی وزارت کشور از مسئولان دستگاه قضایی کشور می پرسد : چرا مجرمان فاسد و اراذل و اوباش را در هتل اوین نگه می دارید.

علیرضا افشار یکی از مسئولان قدیمی و با سابقه کشوراست، از همان قدیمی هایی که به دل مانده و به یاد ، شاید به خاطر دوران دانشجویی و خط امامی بودنش، شاید به خاطر برگزاری چندین دوره انتخابات در کشور و شاید هم به خاطرارتباط مستقیم با مسائل اجتماعی و زندگی روزمره مردم.
افشار ازمسئولانی است که به طورمستیقم با ناهنجاری های اجتماعی و مسائل پیرامون آن ارتباط داشته و چه بسا ناگفته هایی هم از این موضوعات داشته باشد.
برای شنیدن صحبت های معاونت فرهنگی – اجتماعی وزارت کشور و ناگفته هایی از سال 89 در معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کشور گفت وگویی با او در دفتر کارش انجام داده ایم.:

********************************************************
* آقای افشار! به عقیده بسیاری ازکارشناسان درسال 89 وضعیت حجاب در کشور نه تنها بهتر از گذشته نشده، بلکه به سمت بد حجابی و در مواردی بی حجابی هم پیش رفته ایم، فکر نمی کنید زمان آن رسیده که در سمت معاون فرهنگی _ اجتماعی وزارت کشور نظر شفاف خود را درباره حجاب بیان کنید؟
درمقوله حجاب و عفاف دو مبحث وجود دارد وباید ازدومنظرمورد مطالعه و ارزیابی قرارگیرد، یکی وضعیت حجاب و عفاف نسبت به سال گذشته و دیگری رابطه حوادث سال 88 با مقوله حجاب وعفاف است.
درباره وضعیت حجاب و عفاف در سال 89، پایش ها وتحقیقات میدانی انجام شده نشان می دهد، که ضریب حجاب و عفاف رو به بهبود است، این پایش های میدانی آماری  در6 نیمسال در سطح 20 منطقه پایتخت صورت گرفته است و نشان می دهد که وضعیت حجاب رو به بهبود رفته است، کار اجرایی این پایش هم توسط دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی انجام شده است.

*المان ها و شاخصه های شما برای تشخیص این موضوع چیست؟
درتمام این پایش ها وضعیت حجاب با توجه به مصادیق بدحجابی که همان مانتوهای کوتاه ، روسری های نا متعارف و چند مورد دیگر ارزیابی شده است، البته مرحله هفتم این پایش میدانی هم به تازگی انجام شده که نتایج آن هم تا آخر سال اعلام می شود، اما در مجموع معتقدیم که ضریب حجاب و عفاف به سمت بهبود می رود.
تحلیل ما این است که بعد ازرویکرد مردم به اصولگرایی و ارزش ها و اعتماد به مدیریت کشورتاثیر بسیاری در این موضوع داشته است.

 *اما حاج آقای افشار! یاد یک مثل قدیمی افتادم، از قدیم گفتن چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است! مواردی که ما در شهر می بینیم، با آمار شما کاملا متضاد است؟
نه! من کاملامخالفم،  شما نمی توانید اینگونه صحبت کنید، اینکه من رفتم فلان فروشگاه را دیدم و با مشاهده چند زن بد حجاب دیگر وضعیت بدحجابی بدتر شده این درست نیست.

علی البرزی+افشار+معاون فرهنگی - اجتماعی وزارت کشور

من برای اثبات صحبت هایم یک آمار دیگری به شما اعلام می کنم، نیروی انتظامی درنقاط پرتردد شهردوربین هایی را کار گذاشته و درطول چند سال تصاویری را از تردد افراد مختلف به دست آورده است ، زمانی که این تصاویردرکنارهم قرارمی گیرد، متوجه می شویم که درگذشته مظاهربدحجابی بیشتربوده است، اما درحال حاضر اینگونه نیست، این دو گزارش یعنی پایش شورای فرهنگ عمومی و نیروی انتظامی که در اختیار وزارت کشور قرارگرفته ، نشان می دهد که وضعیت حجاب به نسبت بهترازگذشته شده است.

*اما خود شما سال گذشته در مصاحبه ای اعلام کردید که حوادث بعد از انتخابات باعث شد تا مظاهر بد حجابی در کشور بیشتر شود و در مقوله حجاب و عفاف تاثیر منفی داشت؟
این یک مبحث دیگری است که به مسائل سیاسی مرتبط می شود، باید توجه داشت که به هیچ وجه بدحجابی در کشور یک اعتراض اجتماعی نیست، این موضوع بیشتربه بد آموزی درخانواده ها مرتبط می شود، یعنی سوء تربیت و کار فرهنگی ضعیف در آموزش و پرورش و دانشگاه ها که هر کدام یک وظایفی در این موضوع دارند.
من این موضوع را که هر ازچند گاهی مطرح می شود بد حجابی یک اعتراض سیاسی است را از اساس قبول ندارم.
اما این موضوع یک استثناء دارد و آن هم مقوله کشف حجاب است، کشف حجاب یک حرکت سیاسی است .در سال های گذشته این موضوع بسیارکم بود اما بعد از جریان فتنه 88 ما شاهد بودیم که در برخی از اتوبان ها و خیابان های شمال تهران این اتفاق افتاد، البته آن هم در حد خیلی محدود مشاهده می شد.
همین موضوع را رسانه های غربی برجسته سازی کردند که وضعیت حجاب و عفاف در ایران را به نوع دیگری جلوه دهند.

*پس چرا ما به عنوان یک کشور اسلامی که سعی داشتیم به عنوان الگوی جهان اسلام حرکت کنیم ، در حال حاضر بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان هستیم، چرا این اتفاق افتاده است؟
به نظر من این رخداد به دلیل بد آموزی ها در دوران سازندگی و لیبرال ها در کشور، اباهه گری ، تسامح و تساهل که داشتند، رها کردن دین و بدآموزی هایی که در آن دوران بود. براین موضوعی که شما اشاره کردید ، اثرگذار بوده است.
دوران دفاع مقدس دوران حاکمیت ارزش ها بود که فرهنگ ایثار و شهادت در فضای آن روزهای جامعه وجود داشت و درکل یک دوران ارزشمندی بود، اما بعد ازاین دوران که تکنوکرات ها و بعد هم سازندگی ودرنهایت لیبرال ها بر سرکار آمدند، توانستند با برنامه ریزی دقیق و حساب شده خود فضای ارزشی جامعه ، بسیج و ارزش های اعتقادی را بایکوت کنند.

* یعنی این جریان آگاهانه و برنامه ریزی شده عمل کرد؟

بله! همانطور که اشاره کردم کاملا آگاهانه و یا یک برنامه ریزی دقیق و هدف دارانجام شد، دوران تکنوکرات ها ارزش ها ی بعد ازجنگ کنارگذاشته شد، اما دردوران لیبرال ها نه تنها ارزش ها به جامعه بازنگشت، بلکه این جریان به ارزش های اسلامی ، دفاع مقدس و جریان های مذهبی هم حمله کرد.
 ارزش ها در این دوران زیر سوال رفت و به شگرد های مختلف به آن هجوم آورده شد، در این دوران اهانت های مختلفی در دفعات متععدد به اسلام صورت گرفت.
من معتقدم که در حال حاضر که در دوران فضای ارزشی جامعه هستیم، تاثیرات مثبت آن را در رویکرد ها در رفتار ها و عملکرد جامعه می توان مشاهده کرد.

ادامه مطلب..