خبرنگار و گزارشگر اجتماعی

یادداشت ها ،گزارش ها ،عکس ها و مقالات درج شده در نشریات و خبرگزاری ها

معاون فرهنگی – اجتماعی وزارت کشور :
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱۱:۳٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٩ آذر ۱۳۸٩
 

با پارتی بازی های اداری مقابله می کنیم
علی البرزی/جوان
 
برنامه ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی یک ضرورت ملی است ، آسیب‌های اجتماعی نه تنها به سلامت ، حیات و نظم عمومی جامعه آسیب می‌‌زند، بلکه اصول اخلاقی یک جامعه ارزشی را هم بیش از پیش مورد تهدید قرار خواهد داد.
در گذشته آسیب‌های اجتماعی تنها به دو یا چند آسیب خلاصه می‌‌شد، اما امروزه آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف شکل گسترده تری به خود گرفته است که این موضوع لزوم برنامه‌ریزی صحیح و حساب شده را برای پیشگیری، مهار و مقابله دو چندان افزایش داده است.
ناهنجاری‌های اجتماعی غالباً به شکل سازمان یافته در بخش‌های مختلف جامعه نفوذ کرده و در نتیجه جرائم اخلاقی تبدیل به پدیده پیچیده و خطرناکی در جامعه شده است که مبارزه علیه آن مستلزم تعریف یک مکانیزم واحد است.
به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی یکی از ویژگی‌های رشد و گسترش برخی از آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه نرم افزاری و حقوق شهروندی فقدان متولی واحد برای توسعه فعالیت‌ها و ابزارهای مهار و پیشگیری در سال‌های اخیر بوده است، از سوی دیگر تدوین و ترسیم یک راهبرد واحد برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور نیازمند بهره گیری از تجارب گذشته در عرصه‌های تبیین و کنترل و رعایت حساسیت‌های فرهنگی و ارزشی در کشور است .
این روزها معاونت فرهنگی - اجتماعی وزارت کشور به عنوان متولی اصلی ترسیم و تدوین برنامه‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطرح است.
علیرضا افشار، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور به تازگی به دعوت گروه اجتماعی روزنامه «جوان»،از تحریریه و بخش‌های مختلف روزنامه بازدید و از نزدیک با نحوه فعالیت گروه‌های مختلف خبری آشنا شد، در حاشیه این بازدید افشار در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «جوان»، به سؤالات وی در رابطه با طرح مهار آسیب‌های اجتماعی ، مقابله با پارتی بازی و طرح‌های جدید وزارت کشور در حوزه مسائل اجتماعی پاسخ داد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور دراین مصاحبه از اجرای طرح بزرگ و مهم مهار آسیب‌های اجتماعی و نظارت بر عملکرد ادارات در تکریم ارباب رجوع و مقابله با پارتی بازی برای کاهش مفاسد اداری و اقتصادی خبر داده است.

--------------------------------------------------------------------------------
*آقای افشار ! شنیده می‌‌شود که برنامه جدی و همه جانبه ای در وزارت کشور برای مهار آسیب‌های اجتماعی در دست تهیه است ، چه پارامترهایی برای اجرای این برنامه درنظر گرفته شده است؟
یکی از وظایف وزارت کشور درحوزه معاونت اجتماعی و همچنین شورای اجتماعی کشور که براساس اصل 138 قانون اساسی مصوباتش همان مصوبات هیئت دولت است، کاهش آسیب‌های اجتماعی دربخش‌های مختلف است که اصل قانونی ارائه راهکار و برنامه برای مهارآسیب‌های اجتماعی را ازجمله وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌‌داند.براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، در حال حاضر برای تمامی آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای مهارآن یک برنامه ملی تحت عنوان برنامه ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی با یک نگاه جامع وجود دارد و تمامی پارامترهای تصمیم گیری براساس این برنامه انجام می‌‌شود.

*اما این روزها شاهد بسترهای متفاوتی از گسترش آسیب‌های اجتماعی درجامعه هستیم که به نظر می‌‌رسد هر کدام از این بسترها باید به صورت دقیق موشکافی و مورد بررسی قرارگیرد ،آیا یک برنامه جامع و کلی جوابگوی این مسئله است؟

ویژگی اصلی آسیب‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف این است که نسبت به هم تأثیرگذار هستند، به طور مثال دو آسیب اعتیاد و طلاق با هم رابطه مستقیم دارند یا در حوزه انضباط و امنیت اجتماعی آسیب‌های این دو حوزه با یکدیگر همسو و دارای رابطه مستقیم هستند.

افشار+علی البرزی+وزارت کشور+معاون اجتماعی

به همین دلیل شورای اجتماعی کشوردر جلسات خود به این نتیجه رسید که باید بررسی، موشکافی و ارائه راهکار برای هر کدام از آسیب‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی به صورت واحد و با اولویت برنامه ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی صورت گیرد. این تصمیم را شورای اجتماعی کشور در اواخر سال 77 اتخاذ کرد و از ابتدای سال 88 معاونت اجتماعی وزارت کشور موظف شد تا پارامترها و ضرورت‌های برنامه ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی را با دعوت از تمامی سازمان‌های مسئول و دست‌اندرکار تدوین کند.

*با توجه به این صحبت شما و تدوین برنامه‌ها از طرف سازمان‌های دست اندرکار پس معاونت اجتماعی وزارت کشور با آن همه گستردگی چه وظیفه ای داشت ، آیا فعالیت این معاونت تنها در حوزه نظارت و جلسات و همایش‌های مختلف است؟

من در اینجا لازم می‌‌دانم که یک نکته ای را یادآور شوم، وزارت کشور و تمامی معاونت‌های آن یک نقش حاکمیتی را دارند و در اجرای برنامه‌ها و برنامه ریزی نقش مستقیمی ندارد و بیشتر مسئولیت رصد و نظارت برنامه‌های سازمان‌ها را عهده دار است، به طور مثال معاونت اجتماعی در حوزه مسائل جامعه برنامه‌های سازمان هایی نظیر ستاد مبارزه ، نیروی انتظامی بهزیستی ، وزارت رفاه و دیگر دستگاه‌های اجرایی را نظارت می‌‌کند.

*اما آقای افشار! در طول یک سال گذشته شما بارها درهمایش‌ها و سخنرانی‌های متعدد به طرح‌های مختلفی همچون صیانت از حقوق شهروندان، طرح نشاط اجتماعی ، طرح ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد وچندین برنامه دیگر اشاره داشتید، چه ضمانتی برای اجرایی شدن و ثمر بخش بودن این برنامه‌ها وجود دارد ، آیا تمام این صحبت‌ها در حد یک طرح ، برنامه یا یک وعده است؟

اولاً تمامی این برنامه‌ها در یک طرح جامع خلاصه می‌‌شود و چندین طرح و برنامه نیست و اینکه گفته می‌‌شود این صحبت‌ها در حد یک طرح باقی مانده اینطور نیست، در تمامی حوزه‌های اجتماعی فعالیت هایی انجام شده، به طور مثال در حوزه آسیب‌های ناشی از اعتیاد ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان بهزیستی در یکسال گذشته برنامه‌های جامعی را برای درمان و پیشگیری انجام داده‌اند که نتایج آن هم در حد مطلوب بوده است. اما موضوعی که در حال حاضر در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور قراردارد، شبکه کردن اقدامات انجام شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

البته باید به این نکته هم تأکید کنم که در بسیاری از این برنامه‌ها نقاط ضعف و کاستی وجود دارد که با مطالعه بررسی نتایج داده‌های طرح باید بر طرف شود، برای مثال طرح آموزش‌های مهارت زندگی در دانشگاه‌ها در قالب برنامه کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شد ، اما این درس در حال حاضر اختیاری است که باید برای اثربخشی بیشتر اجباری شود.

*اجرای طرح‌های بزرگ و با اهمیتی همچون برنامه ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی به طور طبیعی نیازمند پشتوانه مالی است ، چه میزان بودجه و تسهیلات مالی برای اجرایی شدن این طرح در نظرگرفته شده است؟

خوشبختانه با رویکرد دولت در حوزه فرهنگی ، بودجه لازم برای اجرای این طرح از دو طریق تأمین خواهد شد، بودجه‌های استانی 1500 میلیارد تومان در سال در بین استان‌ها تقسیم خواهد شد و این بودجه هم در اختیار شورای مرکزی استان‌ها است.

ادامه مطلب...