خبرنگار و گزارشگر اجتماعی

یادداشت ها ،گزارش ها ،عکس ها و مقالات درج شده در نشریات و خبرگزاری ها

نگاه/
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱۱:۳٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۳٠ خرداد ۱۳۸٩
 

رد پایی از حجاب و عفاف در برنامه پنجم توسعه نیست !؟

علی البرزی/جوان 
درحال حاضر به عقیده بسیاری از کارشناسان بعد از سال‌ها حرف و حدیث و ارائه طرح و لایحه در رابطه با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه هنوز هم این مقوله مهم و اثرگذار در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی در کشور دارای تعریف جامع و مشخصی نیست.

برای اثبات این موضوع می‌توان به نظرات و دیدگاه‌های چند وقت گذشته در رابطه با حجاب و عفاف در جامعه اشاره کرد. ‌نظرات و سلایق گوناگون باعث شده که از یک طرف مسئولان و دست اندرکاران در این رابطه به نظر واحدی دست پیدا نکنند و از سوی دیگر مردم و آحاد جامعه به نوعی دچار سردرگمی شده و هر فرد در جامعه تعریف خاصی از حجاب داشته باشد.
امروز مشاهده شده است که در نظام‌های تصمیم‌گیری هر چقدر هم که یک برنامه از جامعیت برخوردار باشد و هدف‌های آن به درستی تدوین شده باشد، ‌‌اگر دارای یک تعریف مشخص نباشد، ‌‌دچار اختلال می‌شود، ‌بنابراین اگر تعریف درست و صحیحی از مقوله حجاب در جامعه ارائه نشود، ‌‌تحقق برنامه‌های مرتبط با آن موثر و تاثیر گذار نخواهد بود.
در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه به مصوباتی در رابطه با اشاعه فرهنگ عمومی و ترویج آن در جامعه اشاره شده است، ‌اما با نگاهی به نتایج حاصله از اجرای این برنامه‌ها به صراحت می‌توان به نقش‌ تزیینی و حاشیه‌ای این مصوبات در این این برنامه‌ها اذعان داشت‌.

ردپا
برنامه‌های 5 ساله توسعه در کشور با توجه به شرایط سیاسی، ‌اجتماعی، ‌فرهنگی و اقتصادی کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین و نهایی می‌شود و به همین جهت این برنامه‌ها از اهمیت خاصی چه در بعد تبیین راهکارها و چه در بعد شناخت چالش‌های موجود در بخش‌های مختلف کشور برخوردار است.
ازسوی دیگر پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از نکات مهم و ضروری در برنامه‌های جامع کشور است که این موضوع نه تنها در برنامه‌های اول تا چهارم ‌توسعه مورد توجه قرار نگرفته بلکه در لایحه برنامه پنجم هم به این ضرورت‌ها اشاره‌ای نشده است.
مباحث مرتبط با فقر و فحشا در جامعه، ‌فاصله طبقاتی و زندگی و معیشت مردم و مهمتر از آن حجاب و عفاف از جمله مواردی است که باید در پیوست‌های فرهنگی ـ اجتماعی یک برنامه 5 ساله با توجه به اهداف سند چشم انداز 20 ساله تدوین و مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.
عدم تطبیق برنامه‌های 5 ساله توسعه در سال‌های گذشته با پیوست‌های فرهنگی و کلی‌گویی‌های بدون نتیجه در رابطه با مقوله فرهنگ عمومی و معضلا ت اجتماعی در شرایط کنونی به صورت یک چالش برای جامعه و کارشناسان درآمده که می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری در این برنامه‌ها وارد کند. ‌در لایحه برنامه پنجم توسعه که در حال حاضر توسط نمایندگان بررسی می‌شود، ‌‌بیشتر برنامه‌ها به صورت اهداف کیفی و تبیین نوعی اهداف آرمانی مطرح شده است. ‌در این برنامه ادبیاتی که دربردارنده عدالت و رشد است بیشتر مورد توجه قرارگرفته که از نظر نوع ادبیات و غنای ادبیاتی قابل توجه است، ‌‌اما از نظر توجه به تعاریف حجاب و عفاف و برنامه‌های جامع در این زمینه هنوز کاستی‌های زیادی وجود دارد.
ارائه تعریف آن هم برای مقوله مهمی چون حجاب نیازمند ساز و کار خاص و مطالعه و تحقیق است که به نظر می‌رسد با توجه به تأکید‌ات مقام معظم رهبری، مبنی بر تطبیق سیاست‌های برنامه‌های توسعه با شرایط روز جامعه و بررسی لایحه برنامه پنجم در مجلس این فرصت فراهم است که ضمن ارائه یک تعریف واحد و مشخص، ‌‌برنامه‌های حجاب و عفاف به عنوان یک سرفصل مهم و اثر گذار در برنامه‌های 5 ساله کشور گنجانده و جهت بهره‌برداری به سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ شود.


 
 
«جوان» گزارش می‌دهد:
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۸:٠۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٧ خرداد ۱۳۸٩
 

فرار بهزیستی و شهرداری از کودکان کار

علی البرزی /جوان

خبرها حاکی از بالا گرفتن اختلاف میان مدیران شهرداری و بهزیستی بر سر نگهداری و سرپرستی از کودکان کار در شهرها و رسیدگی به این کودکان است. 

در چند روز گذشته خبرهای مختلفی از ساختمان بهشت شهرداری و ساختمان مرکزی بهزیستی به گوش می‌رسید که این خبرها حاکی از بالا گرفتن اختلاف میان مدیران شهرداری و بهزیستی بر سر نگهداری و سرپرستی از کودکان کار در شهرها و رسیدگی به این کودکان است.
به گزارش «جوان»، رسیدگی به امور کودکان کار و خیابانی کماکان بین شهرداری و سازمان بهزیستی پاسکاری می‌شود و هیچ‌کدام از این دو دستگاه حاضر به پذیرش مسئولیت در این مورد نیستند. شاید زمانی که نمایندگان مجلس در سال 81 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان را به تصویب می‌رساندند گمان نمی‌کردند که نزدیک به 9 سال بعد، موضوع کودکان کار به دغدغه اصلی جامعه شناسان و کارشناسان اجتماعی تبدیل شود و سرنوشت کودکان کار و نگهداری از آنها بر سر دو راهی شهرداری و بهزیستی قرار گیرد.

چرا قانون کودکان کار اجرا نمی‌شود؟

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 81 هرگونه استثمار و بهره‌کشی از کودکان کار را ممنوع اعلام کرده و دستگاه‌های ‌اجرایی را موظف به حمایت از این افراد دانسته است. این در حالی است که در سال 84 هیأت وزیران آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی را با مشارکت 13 دستگاه و سازمان اجرایی به تفکیک وظایف به تصویب رسانده است.

کودکان کارعلاوه بر این در سال 87 هم شورای عالی اداری مصوبه مربوط به ساماندهی افراد ولگرد و بی خانمان را تصویب کرد که در آن هیچ‌گونه تفکیک سنی صورت نگرفته بود و با پیگیری مسئولان وقت سازمان بهزیستی و ارائه دلایل مختلف مبنی بر تفاوت در نوع برخورد با افراد 40 تا 50 ساله با افراد زیر 18 سال موافقت شد که مسئولیت کودکان خیابانی با سازمان بهزیستی و همکاری سازمان‌های ‌مرتبط باشد.
اما مواردی که اشاره شد تنها قوانین موجود در کشور در رابطه با کودکان کار و بی‌سرپرست نیست و در ماده 80 قانون کار هم در خصوص کودکان 15تا 18 سال آمده است که به کارگیری این افراد با عنوان کارگر نوجوان مجاز بوده و تمام شرایط کاری برای این افراد باید با توجه به سن و وضعیت جسمی فرد تعریف شود که به طور قطع مسئول نظارت اجرای این قانون سازمان بهزیستی نیست و وزارت کار و امور اجتماعی مسئولیت پیگیری آن را در کشور برعهده دارد.
این در حالی است که دولت براساس ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه مکلف شده بود که به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های ‌اجتماعی با محوریت اعتیاد و معضلات شهری و رفاهی نسبت به تهیه طرح جامع کنترل کاهش آسیب‌های ‌اجتماعی اقدام کند.
در یک‌سال گذشته طرح جامع کنترل آسیب‌های اجتماعی در قالب سند ملی کنترل آسیب‌های اجتماعی از طرف سازمان بهزیستی ارائه شده است که در این سند به صورت شفاف و روشن به هماهنگی سازمان‌های اجرایی برای حل مشکلات اجتماعی و تهیه بانک اطلاعاتی از آسیب‌های اجتماعی اشاره شده است.


 
 
یادداشت/
نویسنده : علی البرزی - ساعت ٦:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٢ خرداد ۱۳۸٩
 

نشاط اجتماعی شاه کلید برنامه پنجم توسعه

علی البرزی /جوان
برنامه چهارم توسعه با همه مشکلات ،کمبود ها و نقاط ضعف وکاستی خود سرانجام به پایان رسید و این روزها نمایندگان مجلس سرگرم بررسی بند ها و مواد قانونی برنامه پنجم توسعه هستند که به عقیده بسیاری از کارشناسان تصویب نهایی این برنامه به لحاظ اهمیت آن نیازمند مطالعات دقیق و موشکافانه است.

برنامه های 5 ساله توسعه در کشور ما با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اهداف سند چشم انداز 1404 تدوین و نهایی می شود و به همین جهت این برنامه ها از اهمیت خاصی چه در بعد تبعیین راهکارها و چه در بعد شناخت آسیب ها و چاش های موجود در بخش های مختلف کشور برخوردار است.

اما برای تدوین نهایی چنین برنامه هایی درکشورمطالعه و پژوهش و بازبینی نقاط ضعف و قوت برنامه های گذشته وتطبیق سیاست های اعمال نشده در بدنه فعال جامعه با سیاست های جدید و شرایط کنونی یک اصل ضروری و غیر قابل اجتناب است.

درسال های گذشته با گسترش شهرنشینی در جامعه ایران و رشد آسیب های اجتماعی، نشاط و شادی جامعه تحت تاثیر این شرایط قرارگرفته و به صراحت می توان گفت که امروزه مولفه تعریف شده ای به نام نشاط در جامعه وجود ندارد واین درحالی است که در یکسال گذشته هم به دلیل شرایط سیاسی حاکم بر جامعه و نا آرامی هایی که منشاء آن ناشی از اغتشاشات بود ،وضعیت نشاط و شادی در جامعه به شدت تحت تاثیر این عوامل قرارگرفته و شاخص نشاط در سه لایه فردی، خانوادگی و اجتماعی در وضعیت نامشخصی است و حتی در این شرایط تعریف واحد و قابل تاملی از نشاط در جامعه ایران وجود ندارد.

این در حالی است که دربند ب ماده 97 برنامه چهارم توسعه آمده است: بسط و گسترش روحیه نشاط، شادابی، امیدواری، اعتماد اجتماعی، تعمیق ارزش های دینی و هنجارهای اجتماعی از اولویت های کاری دولت به حساب می آید و برنامه ریزی در این زمینه باید در دستور کار سازمان های دست اندرکار باشد.

با وجود چنین بندی در قانون برنامه چهارم توسعه جای سوال دارد که چرا سازمان های اجتماع محور به این موضوع بی توجه بوده اند و چرا در برنامه دولت های هشتم و نهم هیچ اشاره ای به این بند قانونی نشده است؟

به نظر می رسد در شرایط کنونی با توجه به اهمیت موضوع نشاط و شادی عمومی در جامعه و آغاز بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در مجلس، فرصت مغتنم است که ضمن ارزیابی نقاط ضعف برنامه چهارم توسعه و علل و عوامل اجرایی نشدن بندهای مربوط به نشاط اجتماعی، به تدوین و ترسیم استراتژی واحد با تعریفی مشخص از نشاط در جامعه بپردازیم تا در آینده نزدیک با مشکلات مختلفی در بحث نشاط و شادی در جامعه مواجه نباشیم .

از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که تنها تدوین و یا افزودن بند و مصوبه ای در قانون در رابطه با نشاط اجتماعی نمی تواند اثر گذار باشد و دو اصل آگاه سازی توده های مختلف مردم و نخبگان نسبت به ضرورت این موضوع و تلاش مدیران و دست اندرکاران رسانه ای کشور برای تفهیم این استراتژی در ابعاد مختلف با استفاده از راهکار های سخت افزاری و نرم افزاری ضروی و غیر قابل اجتناب است. /انتهای پیام


 
 
ناگفته‌هایی از شهیدان جهان‌آرا:
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱٢:٢۱ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٩ خرداد ۱۳۸٩
 

مقاومت همچنان ادامه دارد...

علی البرزی/ویژه نامه آزاد سازی خرمشهر جوان

اشاره:

شاید زمانی که سوار بر خودرو با سرعت زیاد از میدان نامجوی تهران به سمت شمال شهر حرکت می‌کنید، هیچ فکرش هم به ذهنتان نرسد که در گوشه‌ای از این میدان خانه‌ای است که 4 شهید و دو جانباز خود را تقدیم انقلاب کرده است و پیرمردی با شانه‌های خمیده انتظار قدم‌های ما را می‌کشد... درهرگوشه‌ای از سرزمین پهناورمان هر روز از خیابان‌ها و محلاتی عبور می‌کنیم که خانه‌هایی پر از خاطره و حماسه در آن قرار دارد، خانه‌هایی که افراد داخل آن از سال‌های جنگ دنیایی خاطره دارند، خاطراتی پر از نکته‌هایی که دل و جان را درمی‌ربایند...

یکی از این خانه‌ها در ضلع شمالی میدان نامجو قرار دارد، مقابل این خانه ترمز مختصری می‌کنم تا شاید تاملی کوتاه، تلنگری باشد بر ذهن خسته و پر مشغله‌ام و دیدار با اهالی این خانه زمینه آشنایی من با خانواده‌ای دیگری از تبار بزرگ مردانی چون همت و باکری باشد، به سراغ این خانه و افراد داخل آن می‌روم...

پیرمردی با شانه‌های خمیده و عصایی در دست به پیشوازم می‌آید، چشمانش گویی روزهایی را دیده که امروزه به عنوان روزهای حماسه و مقاومت از آن یاد می‌کنیم و با دستان پینه بسته‌اش گویی فرزندانی را به سمت جبهه بدرقه کرده که نه تنها ایران بلکه جهان تا قرن‌ها به آنها افتخار می‌کند. .

چین و چروک پیشانیش هم خبر از درد و دل‌های ناگفته دارد که به دنبال هم صحبتی برای همکلامی است.

حاج سید هدایت جهان‌آرا پدر8 پسر و 5 دختر است که سه شهید و دو جانباز را تقدیم انقلاب کرده است، همه فرزندانش متولد خرمشهر و خودش هم اصالت شوشتری دارد.

با این پدر قهرمان و شهید‌پرورساعتی همکلام شده‌ایم تا از خاطرات روز‌های حماسه و مقاومت بگوییم و آنها را به رشته تحریر دربیاوریم:

*حاج آقای جهان‌آرا! نحوه شهادت سیدمحسن و سید علی چگونه بود؟

یکی از فرزندانم سید محسن برادربزرگ سید محمد است که در جریان تهاجم دشمن به خرمشهراسیر شد و به خاطر اینکه صدام متوجه شده بود، این اسیر برادرفرمانده خرمشهر است، نه زنده‌اش را به ما دادند نه مرده‌اش...

سیدعلی فرزند دیگرم هم به خاطر فعالیت‌های مبارزاتی علیه رژیم طاغوت توسط ساواک شهید شد.

پدر شهید جهان آرا

سیدعلی در اراک سال 56 دستگیر شد و ممنوع‌الملاقات هم بود، بعد از پیروزی انقلاب و آزادی زندانیان ما محمد علی را در بین آزادگان پیدا نکردیم.

بعدها گفتند یک نفر ساواکی دستگیر شده که پرونده سید‌علی زیردستش بوده. در پرس و جو گفت ما او را زیاد اذیت کردیم، شکنجه کردیم که از مخفی گاه برادرانش و سایرین اطلاعاتی دهد اما او یک کلمه هم حرف نزد، در نهایت وقتی اطوی داغ را بر پیکرش گذاشتیم شهید شد.

* در زندگی نامه سید علی و سید محمد قبل از انقلاب به فعالیت‌های مخفیانه اشاره شده است، علت اینگونه فعالیت‌ها و نحوه ارتباط شما با آنها چگونه بود؟

سید محمد، محسن و علی به خاطر مبارزاتی که علیه رژیم طاغوت داشتند همیشه تحت تعقیب ساواک بودند و احضار می‌شدند به خاطر این تصمیم گرفتند که فعالیت و زندگی شان مخفیانه باشد. حتی ما هم از آنها بی‌خبر می‌ماندیم و این زندگی مخفیانه تا چندین سال طول کشید. ....ادامه مطلب...


 
 
کلاهبرداری های اینترنتی هر روز بیشتر از روز قبل:
نویسنده : علی البرزی - ساعت ٩:٢٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸٩
 

اینترنت هم کلاهبردار می‌شود

در بازجویی از متهمان کلاهبرداری اینترنتی مشخص شد از طریق اینترنت بیش از چند فقره سرقت از حساب مالی افراد انجام داده‌اند. 
علی البرزی /جوان
خبر اول: کلاهبردارانی که از طریق اینترنت حساب مالی افراد را خالی می‌کردند، هفته گذشته از سوی پلیس آگاهی دستگیر شدند.
خبر دوم: یکی از شهروندان در مراجعه به اداره آگاهی گفت: از تاریخ 27 اردیبهشت سال جاری تا اواخر همان ماه مبالغی را به حساب بانکی خود واریز کردم اما پس از مدتی متوجه شدم که مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال که در حساب داشتم به طور کامل خالی شده است.
در چند ماه گذشته تعدادی از مالباختگان با مراجعه به اداره‌های آگاهی نیروی انتظامی اقدام به طرح شکایت از کلاهبرداران مجازی کرده‌اند.
این شیوه جدید کلاهبرداری یکی از جرائمی است که با توسعه اینترنت و ارتباطات اینترنتی گسترش یافته است. منظور از این نوع کلاهبرداری هر گونه سوء استفاده‌ای است که به وسیله برنامه‌های رایانه‌ای و شبکه‌هایی که متصل به اینترنت هستند، صورت می‌گیرد. امروزه این روش به یک معضل بزرگ و پیچیده برای کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته تبدیل شده است، به حدی که با قوانین موجود نمی‌توان جوابگوی برخورد با مجرمانی بود که به صورت ناشناخته اقدام به این نوع کلاهبرداری‌ها می‌کنند.
«دیواره آتش» راه‌حل مطمئن
اما این معضل نیز همانند مشکلات دیگر راه‌حل مخصوص خود را دارد و آن هم استفاده از دیواره آتش در شبکه‌های رایانه‌ای است.
شاید واژه دیواره آتش برای شما کمی ناشناخته باشد، اما منظور از دیواره آتش همان محافظت از شبکه‌های داخلی و بخش‌های یک شبکه رایانه‌ای است. دیواره آتش در فرهنگ رایانه‌ای به معنی محافظت از شبکه‌های داخلی در مقابل شبکه‌های خطاکار است.
از جمله فواید مهم استفاده از دیواره آتش حفاظت از اطلاعات یک سازمان با فیلتر کردن سرویس‌های ناامنی و مخفی‌سازی کامل اطلاعات مربوط به ساختار یک شرکت و یا سازمان است: به طور مثال چنانچه ویروسی از طریق ایمیل بر روی رایانه شخصی و یا سازمانی شما فرستاده شود، سیستم بلافاصله بعد از شناسایی ویروس به طور خودکار از کار می‌افتد و ضمن هشدار به کاربر درخواست بازبینی مجدد می‌کند.
همیشه به روز باشید
شبکه جهانی اینترنت هر روز با سرعت غیرقابل پیش بینی گسترش پیدا می‌کند، در نتیجه انواع ویروس‌ها و روش‌های کلاهبرداری از طریق آن هم افزایش می‌یابد، بنابراین همواره باید آماده ویرایش و سازگار کردن سیستم و دیواره شبکه خود برای حفظ امنیت و مقابله با انواع حملات اینترنتی باشیم. از کلاهبرداری‌ها و اخاذی‌های اینترنتی غافل نشوید. /انتهای پیام


 
 
نگاهی به هجمه های وارده به نشریان دانشجویی
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱٢:٥٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٠ خرداد ۱۳۸٩
 

نشریات دانشجویی؛ اطلاع‌رسانی یا اهانت پراکنی؟!

"علی البرزی"/جوان
هرازچندگاهی انتشارمطالب توهین آمیز نسبت به شعائر و مذاهب اسلامی ‌‌اجتماعی و فرهنگی در تعدادی از نشریات دانشجویی باعث انتقاد و اعتراض مردم، ‌‌مراجع تقلید و مسؤولان نظام می‌شود. ‌‌
هرازچندگاهی انتشارمطالب توهین آمیز نسبت به شعائر و مذاهب اسلامی و یا مطالبی در راستای تخریب ارزش‌های دینی، ‌‌اجتماعی و فرهنگی در تعدادی از نشریات دانشجویی باعث انتقاد و اعتراض مردم، ‌‌مراجع تقلید و مسؤولان نظام می‌شود. ‌‌
در آخرین این اهانت‌ها، ‌‌‌نشریه دانشجویی پردیس قم دانشگاه تهران به پره‌ای از ارزش‌های اسلامی اهانت کرده است. ‌‌
اهانت این نشریه دانشجویی، ‌‌این بار انتقاد شدید چند تن از آیات عظام از جمله مکارم شیرازی و جعفر سبحانی را در پی داشته و علاوه بر این تعدادی از تشکل‌های دانشجویی پردیس قم دانشگاه تهران از این نشریه دانشجویی موهن اعلام شکایت کرده اند. ‌‌
نشریات دانشجویی؛ اطلاع‌رسانی یا اهانت پراکنی؟!
نشریات دانشجویی به لحاظ ارتقای سطح کیفی و استقبال دانشجویان در محیط‌های آموزشی در چند سال گذشته به محوری ترین مرجع اطلاع‌رسانی داخلی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی تبدیل شده است. ‌‌
گسترش چاپ و انتشار اینگونه از نشریات که توسط دانشجویان در واحدهای مختلف دانشگاهی تهیه می‌شود به رغم اثرات مثبت در روند اطلاع‌رسانی و آشنایی دانشجویان با حرفه روزنامه نگاری، ‌‌‌متأسفانه به علت آسیب‌پذیری فراوانش در برابر انواع سوء استفاده‌های منحرفانه و مجرمانه قرار می‌گیرد که این موضوع در چند سال گذشته دغدغه‌های جدی مسؤولان دانشگاهی کشور را در پی داشته است. ‌‌خطر این انحرافات به اندازه‌ای است که به سادگی نمی‌توان از این نوع سوء استفاده‌ها و تهدیدها چشم پوشی کرد. ‌‌
درچند سال گذشته هجمه تبلیغاتی جوامع دیگر متوجه اینگونه نشریات شده است و دیدگاه‌های فمینیستی با توسل به علوم انسانی غرب به نوعی در لابه لای این نشریات رسوخ کرده است. ‌‌از آنجا که تهدیدات دشمنان نظام جمهوری اسلامی با ناامیدی از کسب نتیجه از اقدامات سخت افزاری ماهیت نرم افزاری پیدا کرده است، ‌‌هوشیاری دانشجویان در برابر تهدیدات نرم هم اهمیتی دو چندان یافته است.
‌‌نقش نشریات دانشگاهی در تقابل جوامع مخالف اسلام با جامعه اسلامی
باید توجه داشت که جامعه ایران به عنوان نماد اسلام شناخته می‌شود و از این رو جوامع سرمایه داری و مخالف اسلام انواع و اقسام تکنیک‌ها را برای مخدوش کردن هنجارها و ارزش‌های دینی و اجتماعی در ایران به کار گرفته و می‌گیرند. ‌‌آن‌ها به خوبی می‌دانند که محیط‌های تجمع جوانان به خصوص دانشگاه‌ها مراکز مناسبی برای این اهداف و جهت دهی به ذهن و افکار جوانان است. ‌‌از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان دوشادوش مردم و دولت‌ها در همه عرصه‌ها حضور داشته‌اند. ‌‌
در مقطع کنونی، ‌‌هوشیاری و شناخت اهداف جبهه جنگ نرم توسط دانشجویان و حراست از دست آوردهای جامعه اسلامی ایران از جمله وظایف اصلی دانشجویان است. ‌‌به بیان دیگر نشریات دانشجویی امروزه به عنوان خط مقدم جنگ نرم به حساب می‌آیند که توجه به تهدیدات و موشکافی فرصت‌های اینگونه نشریات ضروری و غیر قابل اجتناب است. ‌‌
از سوی دیگر رسانه‌های گروهی به ویژه رسانه‌هایی که با محوریت دانشجو و ‏دانشگاه مشغول به فعالیت هستند به لحاظ تاثیر گسترده و عمیق که در شکل دادن ‏به رفتارهای دانشجویان دارند می‌توانند با ارزش آفرینی به مسؤولیت‌های اجتماعی و سیاسی، ‌‌این ‏قشر از جامعه را به درک، ‌‌پذیرش و ایفای نقش‌های شخصی و اجتماعی و شناخت بیشتراز کارآرایی و فرصت‌های نشریات دانشجویی راغب کرده ‏و زمینه را برای مقابله همه جانبه با هرگونه تهدید فراهم کنند./انتهای پیام


 
 
با حضور دکتر احمدی مقدم،
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱:۱٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ خرداد ۱۳۸٩
 

سومین جشنواره اعتیاد و رسانه برگزار شد
سومین جشنواره اعتیاد و رسانه با حضور دکتر اسماعیل احمدی مقدم،معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران رسانه های جمعی در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس،در مراسم اختتامیه سومین جشنواره اعتیاد و رسانه افراد برتر معرفی و از آنها تجلیل شد.
 
در این مراسم آثار برتر هفت بخش فعال رسانه های مکتوب، هفت بخش رسانه های شنیداری، ده بخش رسانه های دیداری و چهار بخش رسانه های دیجیتال لوح تقدیر و تندیس سومین جشنواره اعتیاد و رسانه را دریافت کردند.

بر پایه این گزارش در این مراسم از بین برگزیدگان افشین شاعری، خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس در بخش گزارش مکتوب حائز رتبه دوم شد و الهه رفیعی نژاد در بخش نقد حائز رتبه سوم شد و علی البرزی هم در بخش خبر حائز رتبه دوم شد.
 
محمدعلی رامین عصر امروز در مراسم اختتامیه سومین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه گفت:رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای برای پیشگیری از اعتیاد و عوامل آن دارند.

وی افزود:روانشناسان معتقدند که یکی از عواملی که موجب اعتیاد می‌شود، افسردگی است و رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد نشاط در جامعه و جلوگیری از افسردگی به عنوان مانع بزرگ اعتیاد عمل کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از بعد روانشناسی گفته شده است که اگر اعتدال و توازن بین امکانات و انتظارات وجود داشته باشد بسیار نشاط‌آور، حرکت‌زا و انرژی‌زا است و اگر این توازن نباشد یا باعث سرخوردگی و یأس می‌شود یا دلزدگی ایجاد می‌کند.

رامین گفت:‌ اگر در رسانه‌ها احساس کنیم که بیگانه‌ها مدیرتر، تواناتر و بزرگتر هستند و احساس کمبود کنیم به نسلی آسیب پذیر و بدون چشم انداز تبدیل می‌شویم.

وی تصریح کرد: اگر رسانه‌ها مدام یأس و ناامیدی را به دیگران القا کنند می‌تواند آسیب‌زا باشد و برای افرادی که دچار مشکلات شخصیتی هستند بسترسازی می‌شود. ولی اگر رسانه‌ها شور و اشتیاق به مخاطبان خود وارد کنند انگیزه برای اعتیاد از بین می‌رود.