خبرنگار و گزارشگر اجتماعی

یادداشت ها ،گزارش ها ،عکس ها و مقالات درج شده در نشریات و خبرگزاری ها

تبلیغات بى پایه و اساس مسکن زیاد شده است
نویسنده : علی البرزی - ساعت ٢:۳٥ ‎ق.ظ روز جمعه ٢۳ امرداد ۱۳۸۸
 

بازى با احساسات جوانان

علی البرزی روزنامه جوان ٢٢/۵/١٣٨٨

اشاره :

به تازگى تشکیل زندگى داده است؛ با هزاران امید و آرزو، به دنبال یک مسکن مناسب براى فرار از خرج و مخارج اجاره خانه و غرزدن هاى صاحبخانه مى گردد. به هر درى مى زند، از این بنگاه به آن بنگاه، از این سوى شهر به آن سوى شهر، از جنوب به شمال و از غرب به شرق را به امید روزنه اى براى باز شدن گره بزرگ زندگى خود و همسرش مى گردد. یکى از تبلیغات تلویزیون درمورد مسکن و حساب ویژه جوانان نظر او را به سمت خود جلب مى کند خوشحال از اینکه روزنه بازشدن گره زندگى را یافته است براى باز کردن و افتتاح حساب پس انداز ویژه جوانان به بانک مراجعه مى کند. از فرداى آن روز هرچه درمى آورد و کل درآمدش را به حسابش واریز مى کند، از غذا، پوشاک و مایحتاج خود مى زند تا بتواند مبلغ بیشترى را به حساب واریز کند.

چند سؤال
آیا او مى تواند صاحبخانه شود؟ چه تضمینى درمورد خانه دار شدن او وجود دارد؟ و این نوع تبلیغات که فقط متکى بر دو کلمه جوانان و مسکن است بر چه مبنایى طرح ریزى مى شود و تاکنون چه تعداد از جوانان از این طریق صاحب مسکن شده اند؟

فکر


تبلیغات منفعل کننده
دکتر «معنوى پور» روانشناس و استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که این نوع تبلیغات بر پایه علمى استوار نیست مى گوید: این تبلیغات نوعى بازى با احساسات جوانان است و به دنبال تاثیر بر روى افکار این قشر از جامعه مى گردد.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این مطلب که امروزه تبلیغات به عنوان یکى از ابزارهاى ارتباطى در دنیا مطرح مى شود مى افزاید: متاسفانه در کشور ما از تبلیغات براى ارائه اطلاعات نادرست استفاده مى شود و این نوع استفاده تغییرات اساسى را در نظام ارزش هاى اجتماعى به وجود مى آورد و در درازمدت آسیب هاى جبران ناپذیرى بر پیکره جامعه وارد مى کند.
این روانشناس در ادامه با اشاره به این مطلب که در بحث تبلیغات دو موضوع قوانین و اصول تبلیغ مطرح است مى گوید: امروزه اصول تبلیغات در کشور ما رعایت نمى شود؛ شرکت ها، بانک ها و مؤسسات دولتى و غیردولتى به دنبال تاثیر بر افکار جمعى در جامعه هستند.
وى در ادامه گفت: نظام تبلیغ در کشور ما باید به یک جهت خاص برود و براى شرکت ها و بانک ها محدودیت هایى در نظر گرفته شود. معنوى پور در ادامه با بیان این مطلب که این نوع تبلیغات افراد و به ویژه جوانان را منفعل مى کند افزود: عدم تلاش و کوشش براى رسیدن به هدف و نوعى خیال پردازى نتیجه این نوع تبلیغات در جامعه است.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تعدد این نوع تبلیغات در کشور مى گوید: عدم حساسیت صدا و سیما و مسؤولان نسبت به این نوع تبلیغات در جامعه اثرات جبران ناپذیرى وارد کرده است که تبعات آن در سال هاى آینده در جامعه تاثیر خواهد داشت.

تبلیغات به شیوه غربى ها
اما دکتر «امید مسعودى» استاد ارتباطات و عضو هیات علمى دانشگاه سوره با بیان این مطلب که تبلیغات امروزى در رسانه هاى ایران به شیوه کشورهاى غربى است مى گوید: باید با اصلاح قوانین و آیین نامه هاى تبلیغ در کشور به دنبال تبلیغات اسلامى بر پایه و اساس علمى باشیم.
این استاد ارتباطات در ادامه با اشاره به این مطلب که ادامه یافتن این نوع تبلیغات تاثیرات منفى در بین جوانان خواهد داشت مى گوید: چنانچه به تاریخچه تبلیغات در جهان نگاه کنیم متوجه مى شویم که اساس و پایه تبلیغ بر مبناى سرمایه دارى و نیاز کاذب در جامعه شکل گرفته است.
عضو هیات علمى دانشگاه سوره در ادامه گفت: متاسفانه در چند سال گذشته تبلیغات نادرست به کالاهاى مصرفى هم گرایش پیدا کرده است و شرکت هاى مختلف به دنبال ایجاد یک احساس کاذب در جامعه و به ویژه در بین جوانان هستند.
مسعودى به این مطلب اشاره کرد که اصلاح قانون جامع مطبوعات و رسانه ها و افزودن یک ماده براى نظارت بر عملکرد رسانه ها در موضوع تبلیغات مى تواند اثرات خوبى در کاهش آسیب هاى ناشى از تبلیغات نادرست در جامعه داشته باشد.
وى در ادامه با بیان این مطلب که صدا و سیما در این موضوع نقش بسزایى دارد گفت: استفاده از تبلیغات اسلامى در برنامه هاى صدا و سیما به جاى تبلیغات کنونى غربى مى تواند تا حد زیادى به ساماندهى وضعیت تبلیغات در جامعه کمک کند.
عضو هیات علمى دانشگاه سوره در ادامه با اشاره به این مطلب که هم اکنون تبلیغات کتاب و فیلم هاى هنرى در صدا و سیما بسیار کمتر از تبلیغات مسکن و بانکى هاست مى افزاید: تبلیغات مسکن جوانان موجب مى شود یک دسته از جوانانى که اقدام به باز کردن حساب و گذاشتن سرمایه خود در بانک کرده اند، دچار نوعى بدبینى به بانک و ناامیدى در زندگى شوند و این سؤال در ذهن جوانان شکل بگیرد که چه افرادى از این طریق صاحب مسکن مى شوند و پول هاى آنها در چه راهى صرف مى شود.

ساماندهى تبلیغات ضروری و غیر قابل اجتناب
متاسفانه در حال حاضر تبلیغات بازرگانى در کشور ما از وضعیت مناسبى برخوردار نیست و مقررات خاصى به جز آیین نامه مصوب شوراى انقلاب فرهنگى در این زمینه وجود ندارد سازمان هاى مختلف مانند صدا و سیما و شهردارى نیز هر کدام دستورالعمل جداگانه اى براى خود تنظیم کرده اند.
از سوى دیگر بانک و مراجع وام دهنده که پیام هاى بازرگانى خود را از رسانه ها به ویژه صدا و سیما پخش مى کنند از حقوق و مسؤولیت روشنى برخوردار نیستند.
این مسائل در مجموع نشان مى دهد، خلاء قانونى در بحث تبلیغات مى تواند خسارات جبران ناپذیرى در شرایط زندگى حال و آینده مردم جامعه  به ویژه جوانان داشته باشد./انتهای پیام


 
 
نگاهى به افزایش حضور زنان در آژانس هاى داخل شهر
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱٢:۳۳ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٧ امرداد ۱۳۸۸
 
بازارى که دیگر مردانه نیست!
على البرزى روزنامه جوان١٧/۵/٨٨

 در یک صبح بهارى براى رفتن به محل کار آماده مى شوم، کمى از برنامه روزانه عقب افتاده ام، ترجیح مى دهم که براى استفاده بهتر از وقت و زمان از آژانس استفاده کنم. با تماس تلفنى من بعد از ۱۰ دقیقه پرایدى در مقابل در منزل توقف مى کند. دختر جوانى با ظاهرى نه چندان مناسب به جاى راننده نشسته است. دچار تردید مى شوم و در یک لحظه هزاران سؤال در ذهنم شکل مى گیرد، راننده خانم آن هم در یک آژانس مردانه؟! راننده خانم جوان آن هم با ظاهرى نامناسب؟! و هزاران سؤال بى جواب دیگر، براى اینکه مطمئن شوم قبل از سوار شدن سؤال مى کنم.

براى خرج تحصیل
در طول مسیر کنجکاو شدم که از او در مورد این کارش سؤال کنم در ابتدا از جواب دادن امتناع مى کند اما با اصرار من سرانجام خود را مریم ۲۳ ساله و دانشجوى رشته معمارى دانشگاه آزاد معرفى مى کند و مى گوید براى خرج تحصیلش این کار را انجام مى دهد و هیچ علاقه اى به کار در آژانس ندارد. حین صحبت چشمانش پر از اشک مى شود و مى گوید که مثل همه هم سن و سالانش دوست دارد بدون دغدغه در سر کلاس درس حاضر شود اما چه کند که بدون کار کردن نمى تواند خرج تحصیلش را دربیاورد. از دوستان دیگرش مى گوید و اینکه آنها هم براى خرج و مخارج زندگى در این حرفه مشغول به کار شده اند.
راننده زن

من خیابانى نیستم!
با خود فکر مى کنم که رانندگى یک دختر جوان در تاکسى سرویس مردانه در شهرى همانند تهران چه بازتا ب هایى بین مردم دارد.
این دختر جوان در مورد سختى هاى کارش مى گوید که تاکنون چندین بار مورد اذیت و آزار مزاحمین خیابانى قرار گرفته است و در چندین مورد هم مسافران به چشم یک دختر خیابانى به او نگاه کرده اند. شاید تا چند سال پیش اشتغال زنان در حرفه هاى مردانه امرى ناپسند محسوب مى شد اما در این روزها شاهد افزایش فعالیت زنان در عرصه هاى مختلف اجتماعى هستیم.
یکى از این حوزه ها که با گسترش شهرنشینى پدید آمده است اشتغال زنان در آژانس ها و تاکسى سرویس هاى داخل شهرهاست. استقبال زنان از تاکسى ویژه بانوان باعث شد که شرکت هاى مختلف با تاسیس این نوع آژانس ها درصدد کسب درآمد و خدمت رسانى به بانوان باشند.

اما متاسفانه در چند ماه گذشته مشاهده شده است که از رانندگان زن در آژانس هاى عمومى هم استفاده مى شود و حتى در برخى از موارد زنان اقدام به جابه جایى مسافر مرد در سطح شهر یا بیرون از شهر مى کنند. آمارها نشان داده است که در سال ۱۳۴۵ حدود یک میلیون زن در بازار کار ایران حضور داشته اند که این رقم در سال ۱۳۵۵ به حدود ۵‎/۱ میلیون نفر افزایش یافته است. بعد از پیروزى انقلاب و آغاز جنگ به دلیل تغییر نگرش نسبت به فعالیت زنان شمار  زنان در بازار کار کاهش یافت و در سال ۱۳۶۵ به حدود ۳‎/۱ میلیون نفر رسید.
تجربه اجتماعى نشان داده است که حضور زنان در اماکن و فعالیت در شغل هاى مختلف توانسته است تعادل اجتماعى را به میزان قابل توجهى افزایش دهد. اما این سؤال مطرح مى شود که اشتغال زنان در شغل هایى نظیر آژانس هاى مردانه که تعداد زیادى از کارکنان این اماکن را مردها تشکیل مى دهند مى تواند همچنان بر این تجربه اجتماعى استوار باشد و به آن تحقق بخشد؟!
شرایط اشتغال فراهم شود
مریم دامشت، جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که باید شرایط اشتغال زنان در جامعه فراهم شود، گفت: اشتغال زنان در حرفه هایى نظیر رانندگى تاکسى و آژانس ها باعث تاثیرات منفى در رویه آنها مى شود. این نوع شغل ها روى خانم ها اثرات روحى و روانى مثبتى ندارد و موجب بر هم خوردن تعادل روانى در این افراد مى شود.
این جامعه شناس در ادامه با بیان این مطلب که مشکلات اقتصادى در جامعه علت اصلى به وجود آمدن این نوع اشتغال هاست، مى گوید: زنان با توجه به شرایط خاص روحى و شخصیتى باید در شغل هایى مشغول به فعالیت شوند که داراى تنش و استرس کمترى باشند. دامشت در ادامه با اشاره به این مطلب که هیچ شخصى با فعالیت زنان مخالفت ندارد، مى گوید: این به این معنا نیست که زنان در هر شغلى که قبلاً مردانه بوده است فعالیت کنند.

تحمیل بار مضاعف بر زنان
اما دکتر «ستاره فروزان» استاد دانشگاه و عضو هیات علمى دانشگاه علوم بهزیستى با بیان این مطلب که این نوع اشتغال ها نوعى بار مضاعف بر زنان در جامعه است، مى گوید: در بحث اشتغال زنان در آژانس ها باید دید که تا چه میزان ثابت کارى براى این قشر از جامعه وجود دارد و تا چه میزان درآمدى که از این نوع اشتغال ها حاصل مى شود پایدار و مکفى خواهد بود؟! این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این مطلب که تحقیقات نشان مى دهد زنان در کار و اشتغال به اصول و قواعد کارى پایبند هستند، اظهار داشت: فراهم کردن شرایط کارى مناسب براى زنان مى تواند از جهات مختلف براى بازار و اشتغال مفید باشد./انتهای مطلب

 
 
جایگاه اخبار اجتماعى در مطبوعات
نویسنده : علی البرزی - ساعت ٧:٤٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ امرداد ۱۳۸۸
 

صفحات اجتماعی در حال حاضر

علی البرزی ،روزنامه جوان ۵/۵/١٣٨٨

در حال حاضر تعداد زیادى روزنامه در شمارگان مختلف هر روز به روى کیوسک هاى مطبوعاتى قرار مى گیرند که هر کدام از این روزنامه ها صفحات اجتماعى مختلفى دارند، به صورت اختصار به ویژگى هاى برخى از صفحات اجتماعى روزنامه ها مى پردازیم:

روزنامه اعتماد: روزانه دو صفحه اجتماعى خبرى و گزارشى دارد که در صفحه خبرى اخبار روز و گزارشات خبرى درج مى شود و در صفحه گزارش، گزارشات روز از موضوعات اجتماعى و دغدغه هاى مردم چاپ مى شود. روزنامه اعتماد یک روزنامه منتقد دولت است.
روزنامه ایران: روزنامه ایران در دو نوبت صبح و عصر چاپ مى شود که رویکرد «ایران عصر» بیشتر اجتماع محور است.
این روزنامه در نوبت صبح دو صفحه اجتماعى خبرى و گزارشى را براى علاقه مندان به چاپ مى رساند.
اما در روزنامه ایران عصر به علت رویکرد اجتماع محور صفحات بیشترى به موضوعات اجتماعى، شهرى، خانواده و زنان اختصاص یافته و صفحه اجتماعى ایران عصر داراى خبرنگاران، دبیر و بخش فنى مجزایى از ایران چاپ صبح است.

روزنامه


روزنامه جوان: روزنامه جوان که به تازگى با الگوى جدید و صفحات بیشتر در اختیار مخاطبان قرار مى گیرد داراى صفحات اجتماعى مختلفى با موضوع زندگى، جوانى، آموزش و پرورش،  شهرى ، دانشگاه، حوزه، سلامت و دانش و فناورى است که روزانه به ارائه اخبار، گزارشات خبرى و یادداشت در این صفحات مى پردازد.
تعداد دفعات چاپ یک صفحه اجتماعى در روزنامه جوان از ویژگى هاى این روزنامه است، چرا که صفحه زندگى دو مرتبه، جوانى دو مرتبه، سلامت و دانش و فناورى هم دو مرتبه در هفته چاپ مى شوند.
روزنامه کیهان: .90 درصد اخبار اجتماعى روزنامه کیهان را حوادث تشکیل مى  دهد که این مطالب در صفحه ۱۵ به چاپ مى رسد.روزنامه کیهان علاوه بر صفحات خبرى صفحات ویژه خانواده، زنان و علم و فناورى را هم براى علاقه مندان به چاپ مى رساند.
روزنامه همشهرى:روزنامه همشهرى که حجم و تیراژ آگهى هاى آن زبانزد در بین روزنامه هاى دیگر است رویکردى اجتماع محور دارد.این روزنامه که بیشتر اخبار و گزارشات خود را به موضوعات شهرى و شهردارى ها اختصاص مى دهد، داراى ویژه نامه هاى مختلفى است که هر کدام به یکى از موضوعات اجتماعى مى پردازد.
تعداد زیاد این ویژه نامه ها و دفعات چاپ آنها روزنامه همشهرى را از روزنامه هاى دیگر متمایز کرده است. همشهرى مسافر، همشهرى خانواده، ویژه نامه هاى زندگى و دوچرخه هر کدام به نوعى به مسائل روز و موضوعات اجتماعى مى پردازند. روزنامه همشهرى در صفحه سه، اخبار شهرى و در صفحات میانى اخبار اجتماعى را پوشش مى دهد.
روزنامه اعتماد ملى:اعتماد ملى روزنامه اى متعلق به حزبى با این اسم و منتقد دولت است.این روزنامه به علت رویکرد انتقادى موضوعات اجتماعى را هم با دیدى انتقادى پیگیرى مى کند.اخبار، گزارشات و یادداشت هاى اجتماعى هر روز در سه صفحه شش ، هفت و ۱۲ درج مى شود. صفحات ثابت اجتماعى و تحلیل هاى روزانه از ویژگى هاى این روزنامه است.
روزنامه اطلاعات: اطلاعات یک روزنامه قدیمى با بیش از ۸۰ سال سابقه در عرصه مطبوعات است. اطلاعات به لحاظ سابقه دیرینه در این عرصه از مخاطبان ویژه خود برخوردار است.این روزنامه به عنوان تنها روزنامه عصر کشور بیشتر به اخبار روز و آخرین خبرها تا ساعت ۱۲ هر روز مى پردازد. اطلاعات، صفحه ویژه اى به نام اجتماعى ندارد و در صفحه حوادث این روزنامه منتخبى از اخبار روز درج مى شود.
گزارشات اجتماعى در این روزنامه هم در صفحه گزارش به چاپ مى رسد. روزنامه اطلاعات بیشتر جنبه خبرى و اطلاع رسانى دارد و کمتر پیش مى آید که به تحلیل و یا گزارش اجتماعى بپردازد.
روزنامه جمهورى اسلامى:روزنامه اى که همزمان با پیروزى انقلاب اسلامى بر روى کیوسک هاى مطبوعاتى قرار گرفت. جمهورى اسلامى هم رویکردى خبرى و سیاسى دارد. این روزنامه درهفته سه روز صفحه اى ویژه اجتماعى دارد که در آن به گزارشات اجتماعى مى پردازد، اما در بقیه روزهاى هفته اخبار اجتماعى در صفحات مختلف این روزنامه درج مى شود.
روزنامه رسالت:رسالت هر روز یک صفحه اجتماعى ثابت دارد که بیشتر حجم آن را خبرها و گزارشات خبرى دربر مى گیرد.این روزنامه در صفحات دو و ۲۲ به موضوعات اجتماعى به صورت خبرى و گزارش مى پردازد.علاوه بر این صفحات ویژه زنان و خانواده به تازگى در این روزنامه قرار گرفته است که هم اکنون به صورت مستقل و جدا از سرویس اجتماعى اداره و منتشر مى شود./پایان مطلب


 
 
نگاهى به مشکلات به وجود آمده در کلینیک هاى ترک اعتیاد
نویسنده : علی البرزی - ساعت ٧:٥۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٧ امرداد ۱۳۸۸
 

به نام درمان، به کام کلاهبرداران

علی البرزی روزنامه جوان ٧/۵/١٣٨٨

با هزاران امید و آرزو و براى رهایى از بلاى خانمان سوز اعتیاد به یکى از صدها مرکز ترک اعتیاد در تهران مراجعه مى کند. در ابتداى ورود با برگه فیش بانکى مواجه مى شود که بر روى آن نوشته شده است: هزینه اولیه درمان شما ۲۰۰ هزار تومان!
در شرایط خوبى قرار ندارد و براى رهایى از اعتیاد به هر کارى تن مى دهد. با فروش طلا و جواهرات همسر و دختر کوچکش مى تواند به سختى ۲۰۰ هزار تومان را براى ارائه به کلینیک فراهم کند.فیش پرداخت را به متصدى کلینیک مى دهد و با این جمله مواجه مى شود: یک هفته بعد براى شروع درمان مراجعه کنید؟!بعد از گذشت یک هفته وقتى براى شروع درمان  مراجعه مى کند با در هاى پلمب شده توسط نیروى انتظامى و اطلاعیه اى بر روى در روبه رو مى شود:«این مکان به علت فعالیت هاى غیرقانونى تعطیل شده است» این جمله همانند پتکى تمامى آمال و آرزوهایش را بر سرش خراب مى کند. حال خوبى ندارد و پریشان خاطر نمى داند براى بازپس گیرى ۲۰۰ هزار تومانى که از طریق فروش طلا و جواهرات دختر کوچکش فراهم شده است در این شهر به کجا مراجعه کند.آیا نیروى انتظامى مى تواند پول او را بازگرداند؟ آیا متخلفان به سزاى عمل خویش مى رسند؟ و هزاران هزار سؤال بى جواب که در یک لحظه از ذهنش عبور مى کند؟در چند هفته گذشته موضوع کلینیک هاى ترک اعتیاد و کمپ هاى خصوصى براى درمان معتادان نقل محافل و رسانه هاى مختلفى بوده است. این موضوع تا جایى پیش رفته است که مسؤولان ستاد مبارزه و سازمان بهزیستى را به واکنش در مورد این کلینیک ها وا داشته است.بهزیستى، ستادمبارزه با مواد مخدر را مسؤول رسیدگى و نظارت بر این کلینیک ها مى داند و ستاد مبارزه هم سازمان بهزیستى و وزارت بهداشت را مسؤول نظارت بر عملکرد این مراکز مى داند.

اعتیاد


نظارت بر مراکز خودى
دکتر فقیه، رئیس سازمان بهزیستى کشور مى گوید: این سازمان فقط به مراکزى که از طریق بهزیستى مجوز دریافت کرده اند نظارت مى کند و براى اطمینان بیشتر، این نظارت را در سال ۸۸ تشدید خواهد کرد.
رئیس سازمان بهزیستى در ادامه با بیان این مطلب که نظارت بر کمپ ها و کلینیک هاى غیرمجاز و خصوصى وظیفه سازمان بهزیستى نیست، مى گوید: نیروى انتظامى و شهردارى باید در این زمینه اقدامات اساسى را انجام دهند.فقیه در ادامه با اشاره به این مطلب که از ابتداى سال جارى ۶۰ مرکز ترک اعتیاد از طریق سازمان بهزیستى مجوز دریافت کرده اند، گفت: داشتن شرایط لازم از جمله سلامت مکانى، مکان مناسب و کادرى مجرب از ضروریات یک کلینیک براى اخذ مجوز است که در غیر این صورت سازمان بهزیستى به هیچ مرکز درمانى مجوز نخواهد داد.
وى در ادامه گفت: در سال گذشته تعدادى از مراکز ترک اعتیاد که به علت رعایت نکردن استانداردها، مشکلاتى را به وجود آورده بودند، تعطیل ومجوز آنها لغو شده است.


کمپ ترک اعتیاد، یک نیاز ضرورى
دکتر آذرخش مکرى، عضو هیات علمى دانشگاه علوم پزشکى و مدیر گروه بالینى مرکز مطالعات اعتیاد با بیان این مطلب که وجود کمپ هاى ترک اعتیاد در کشور ضرورى است، مى گوید: بیمارستان ها و مراکز درمانى نمى توانند پاسخگوى نیازهاى اساسى یک فرد معتاد براى درمان باشند.
دکتر مکرى در ادامه با اشاره به این مطلب که هم اکنون در مورد فعالیت  کمپ ها یک ابهام جدى در بین مسؤولان وجود دارد، مى گوید: در کمپ هاى خارج از کشور و کشورهاى پیشرفته مداخله پزشک صورت نمى گیرد و کمپ ها به صورت یک مکان اقامت براى درمان و خودباورى معتادان استفاده مى شود. مدیر گروه بالینى مرکز ملى مطالعات اعتیاد در ادامه گفت: هزینه  بالاى بیمارستان ها و امکانات کم براى تعداد زیادى از معتادان پاسخگوى نیازهاى این افراد نیست و براى این افراد باید اقامتگاه هاى موقتى با نظارت پزشک تاسیس شود.


عدم وجود قانون مشخص
مکرى، عضو هیات علمى دانشگاه علوم پزشکى در ادامه با بیان این مطلب که عدم وجود قانون مشخص در کشور در رابطه با کمپ ها و کلینیک هاى ترک اعتیاد عامل اصلى به وجود آمدن مشکلات اخیر است، مى افزاید: در حال حاضر آیین نامه تاسیس این مراکز اقامتى و کمپ ها در دفتر مواد مخدر وزارت بهداشت در حال بررسى است که تصویب این آیین نامه مى تواند نقش بسزایى در سازماندهى این مراکز داشته باشد.
مکرى در ادامه گفت: چنانچه در آیین نامه، وظیفه این مراکز را بازپرورى قرار دهند سازمان بهزیستى مسؤولیت نظارت بر این کمپ ها را بر عهده دارد و چنانچه درمان مورد نظر باشد وزارت بهداشت وظیفه نظارت بر این مراکز را بر عهده دارد.

اعتیاد


فراموش نکنیم
فراموش نکنیم که براى رسیدن به جامعه اى بدون اعتیاد و معتاد نیازمند حمایت هاى جدى و اساسى از افرادى هستیم که در دام این بلاى خانمان سوز گرفتار شده اند و در این بین ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک سازمان و نهادى که به صورت مستقیم با این موضوع سروکار دارد مى تواند نقش بسزایى ایفا کند. این ستاد مى تواند با برنامه ریزى، نظارت و پافشارى در جهت تصویب هر چه سریع تر آیین نامه اجرایى این مراکز گام هاى مؤثرى بردارد./پایان مطلب
 


 
 
نگاهى به صفحات اجتماعى روزنامه ها
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۸:۳۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٥ امرداد ۱۳۸۸
 

گمشده در هیاهوى تبلیغات

"على البرزى" روزنامه جوان ۵/۵/١٣٨٨
هر روز صبح وقتى صفحات روزنامه را ورق مى زنیم؛ مطالب، گزارش ها، مقالات و اخبار مختلف و متنوعى در زمینه هاى فرهنگى، اجتماعى، سیاسى، ورزشى و علمى از جلوى چشمانمان مى گذرد؛ تیتر هاى ریز و درشت با فونت هاى مختلف، عکس ها، خبرها و مطالبى که به دنبال انتقال یک پیام خاص به مخاطبان هستند.
در بین صفحات مختلف یک روزنامه صفحه حوادث، سیاسى، اجتماعى و ورزشى از مخاطبان بیشترى برخوردار است. بعضى از افراد صفحه حوادث را به خاطر پرداختن به موضوعات حادثه اى، قتل و جنایت یا تصادفات براى مطالعه انتخاب مى کنند. صفحات ورزشى هم که علاقه مندان خاص خود را دارد و به قول معروف پرحاشیه ترین صفحه یک روزنامه مى تواند صفحه ورزشى باشد، چرا که فوتبال و روزنامه ها ارتباط تنگاتنگى با هم دارند.

 

صفحات اجتماعى رو به فراموشى
همه مى دانیم که زندگى روزمره ما انسان ها با حوادث مختلفى مواجه است؛ هر روز در جامعه اتفاقات کوچک و بزرگى به وقوع مى پیوندد که به  نوعى با زندگى اکثر افراد جامعه سر و کار دارد. از اجراى طرح امنیت اجتماعى گرفته تا پرداخت وام ازدواج به جوانان و ... مسائل مختلفى است که همه ما را به نوعى با خود درگیر مى کند.
اما متاسفانه در سال هاى اخیر با وجود افزایش رویکرد جامعه محور روزنامه ها و تغییرات اساسى شاهد نوعى بى توجهى به صفحات اجتماعى در برخى از روزنامه ها بوده ایم.
تعدادى از روزنامه ها همانند کیهان، رسالت و... متاسفانه با این مشکل مواجه هستند و صفحات اجتماعى این روزنامه  ها آنچنان که باید به مسائل روز، اخبار، تحلیل ها و گزارشات اجتماعى نمى پردازند. از طرفى برخى از روزنامه  ها همانند جام جم و چند هفته نامه که رویکرد اجتماع محور را در دستور کار خود قرار داده اند به صورت مداوم و پیگیر موضوعات اجتماعى را پیگیرى نمى کنند و پرونده یک موضوع و یا خبر را در حد یک گزارش  مى بندند و از ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطبان پرهیز مى کنند.


گمشده در هیاهوى تبلیغات
متاسفانه این مشکل در برخى از موارد دو  چندان مى شود و آن هم زمانى است که صفحات اجتماعى مظلوم ترین صفحه روزنامه از نظر مطالب مى شوند و قسمت زیادى از یک صفحه اجتماعى را تبلیغات مختلف در برمى گیرد. دکتر روح الله احمد زاده، استاد ارتباطات و رئیس اسبق دانشکده خبر با اشاره به این مطلب که امروزه صفحات اجتماعى در هیاهوى تبلیغات و سیاست هاى رسانه ها کمرنگ تر از گذشته شده اند، مى افزاید: صفحات اجتماعى را باید از منظر جامع شناختى و مسائل کلان اجتماعى نگاه کرد، چرا که صفحه اجتماعى مسائلى را انعکاس مى دهد که با زندگى روزمره مردم سر و کار دارد و در بعضى از موارد هم مى تواند اثرگذار باشد.
این استاد ارتباطات در ادامه با اشاره به این مطلب که امروزه در مباحث جامع شناسى و ارتباطات، استفاده از سرمایه هاى اجتماعى در کنار سرمایه هاى اقتصادى و انسانى مطرح است، گفت: رسانه ها به عنوان مکانیزم بهره بردارى از سرمایه هاى اجتماعى نقش سازنده اى دارند.احمد زاده معتقد است سرمایه  اجتماعى داراى شاخه هاى مهمى از جمله اعتماد عمومى، امید به آینده، همنوایى اجتماعى، جرم گریزى و هنجارگریزى است که هر کدام از این شاخص ها مى تواند جایگاه ویژه اى در صفحات اجتماعى یک روزنامه داشته باشد و مسائل روز با توجه به این شاخص ها مورد ارزیابى رسانه ها قرار گیرد.
رئیس اسبق دانشکده خبر در ادامه با اشاره به این مطلب که امروزه روزنامه ها دچار آفت سیاست زدگى شد ه اند، افزود: اولویت قراردادن مسائل سیاسى و عدم توجه کافى به مسائل اجتماعى ضربات جبران ناپذیرى بر پیکره اطلاع رسانى وارد کرده است.


صفحه اجتماعى افراط یا تفریط
دکتر احمد زاده در ادامه با بیان این مطلب که صفحات اجتماعى به نوعى دچار افراط و تفریط رسانه اى شده اند، مى گوید: در رسانه هاى اصلاح طلب به مسائل اجتماعى از زاویه دید سیاسى نگریسته مى شود و نوعى بدبینى در انعکاس واقعیت هاى اجتماع وجود دارد اما در یک طرف دیگر رسانه  هاى همسو با دولت با یک نگاه به کلى مثبت به صفحات اجتماعى دچار نوعى تفریط در انعکاس اخبار مى شوند که هر دو حالت مى تواند براى یک  رسانه و روزنامه، آفت بزرگى باشد.


صفحه اجتماعى از دیدگاه دبیران اجتماعى
اما دبیران سرویس اجتماعى در مورد این صفحه و صفحات اجتماعى روزنامه خود چه مى گویند؟ به سراغ دو دبیر اجتماعى از دو روزنامه متفاوت مى رویم؛ متفاوت از این نظر که یکى حامى دولت و دیگرى منتقد دولت است .
مریم خرسند، دبیر اجتماعى روزنامه اعتماد با بیان این مطلب که سیاست هاى اجرایى یک روزنامه و نگرش هاى مدیر مسؤول آن مى تواند نقش زیادى در کیفیت و کمیت یک صفحه اجتماعى داشته باشد، مى گوید: متاسفانه برخى از روزنامه ها فقط براى اهداف سیاسى و افراد خاص منتشر مى شوند که این موضوع ضربات جبران ناپذیرى بر پیکر ه روزنامه ها وارد مى کند.
دبیر اجتماعى روزنامه اعتماد در ادامه با اشاره به این مطلب که روزنامه اعتماد در بخش اجتماعى مظلوم واقع شده است، مى گوید: متاسفانه در اکثر برنامه هاى سازمان هاى وابسته به دولت ، روزنامه اعتماد براى پوشش خبرى دعوت نمى شود که این موضوع مى تواند یکى از آفت هاى بزرگ صفحه اجتماعى یک روزنامه باشد.
خرسند در ادامه با بیان این مطلب که در روزنامه اعتماد گزارش خبرى- تحلیلى از موضوعات اجتماعى کار مى شود، مى گوید: براى بهتر شدن صفحات اجتماعى باید سیاست هاى کلى یک روزنامه تغییر کند و این سیاست ها باید از طرف مدیر مسؤول به دیگر بخش ها ابلاغ شود.


انتقاد ها را قبول داریم
تقى دژاکام، روزنامه نگار با سابقه و دبیر اجتماعى روزنامه کیهان با اشاره به این مطلب که انتقادات وارد شده به روزنامه کیهان مورد قبول مسؤولان و کادر اجرایى این روزنامه است، مى گوید: هم اکنون با توجه به سیاست هاى روزنامه کیهان بخش اجتماعى این روزنامه نسبت به حوزه هاى سیاسى و اقتصادى بسیار ضعیف تر عمل مى کند که مسؤولان و سردبیران این روزنامه به دنبال ارائه راهکار هایى براى بهبود این وضعیت هستند.
این روزنامه نگار در ادامه با بیان این مطلب که ارائه نامطلوب اخبار حوادث در سال هاى اخیر ضربات جبران ناپذیرى بر پیکره صفحات اجتماعى وارد کرده است، اظهار داشت: موضوعاتى چون قتل، کشتار و حمله مسلحانه، صفحات اجتماعى را دچار مخاطب زدگى کرده است که در همین راستا با توجه به سیاست هاى روزنامه کیهان پرداختن به این نوع موضوعات در روزنامه ممنوع شده است.


مسؤولیت سنگین روزنامه نگاران
پرداختن به موضوعات اجتماعى همواره مورد توجه مردم یک جامعه است و به عقیده بسیارى از کارشناسان اجتماعى رسانه ها نقش بسزایى در انتقال دغدغه هاى اجتماعى و روزمره مردم به مسؤولان را دارند.
به همین سبب روزنامه نگارانى که در سرویس هاى اجتماعى به فعالیت مى پردازند در برابر مردم، مسؤولان و جامعه وظیفه سنگینى دارند، چرا که از یک طرف انتقال صحیح مطالب و موضوعات اجتماعى و از طرف دیگر پیگیرى دغدغه هاى مردم در قالب گزارشات روزمره مى تواند نقش بسزایى در کاهش مشکلات آحاد جامعه داشته باشد.

 


 
 
نگاهی به رواج بلوتوث های غیر اخلاقی در جامعه
نویسنده : علی البرزی - ساعت ٩:٥٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٤ امرداد ۱۳۸۸
 

حراج آبروى مردم

علی البرزی روزنامه جوان  ۴/۵/١٣٨٨

بلوتوث هاى غیراخلاقى چیست؟ آیا دیدن این دسته از بلوتوث هاى غیراخلاقى مجاز است و چه سازمان یا نهادى وظیفه برخورد با افرادى را دارد که این بلوتوث ها را در جامعه منتشرمى کنند؟امروزه بلوتوث به عنوان یک ابزار جدید رسانه اى در حوزه هاى مختلفى محسوب مى شود؛ به وسیله این فناورى بدون اتصال تلفن همراه به دستگاه هایى نظیر رایانه، ضبط صوت و... مى توان فایل و سایر داده ها را به تلفن همراه دیگر یا رایانه و حتى در چند وقت اخیر به ضبط خودرو منتقل کرد. از طریق این نوع فناورى مى توان هر نوع فایل صوتى، تصویرى و عکس را با هر کیفیت و جمعى در فاصله اى مشخص به تلفن هاى مجهز به سیستم بلوتوث انتقال داد.متاسفانه در چند سال گذشته رواج بلوتوث هاى غیراخلاقى که حاوى تصاویر یا فیلم هایى از افراد مشهور نظیر بازیگران، هنرپیشه ها یا صحنه هایى غیر اخلاقى است موجب بروز مشکلاتى فراوان در جامعه به ویژه براى جوانان شده است.این موضوع تا جایى پیش رفته است که بلوتوث هاى ساختگى جعلى و غیراخلاقى از مسؤولان کشورى به وفور در بین تلفن هاى همراه جا به جا مى شود. بر اساس آمار محل تجمعات افراد، نظیر مترو، پارک ها، دبیرستان و دانشگاه ها آبستن حراج آبروى مردم شده است. به صورتى که فقط کافى است یکبار بلوتوث تلفن همراه خود را در این اماکن روشن کرده و مشاهده  کنید که انواع و اقسام اسم ها بر روى صفحه تلفن  همراهتان نقش مى بندد.

جوانان؛ نقاط هدف؟!

به عقیده بسیارى از کارشناسان استفاده نادرست و غیراخلاقى از تلفن همراه و نقل و انتقال بلوتوث هاى غیراخلاقى در بین گروه هایى از جامعه به ویژه جوانان رواج بیشترى دارد؛ که در این میان دبیرستان ها و دانشگاه ها از جمله اماکنى هستند که در آنها

بلوتوث هاى غیراخلاقى به راحتى جا به جا مى شود.

.بلوتوث
این روزها بخشى از گرفتارى هاى دائمى دستگاه هاى قضایى در ایران رسیدگى به پرونده هایى با موضوع بلوتوث هاى غیراخلاقى است. زندگى زن و مردى که به دلیل انتشار یک فیلم یا تصویر در آستانه فروپاشى است یا اعتبار هنرى یک هنرمند که به علت انتشار یک فیلم ساختگى غیراخلاقى در معرض خطر قرار گرفته است و ده ها مورد مشابه دیگر که هر یک به نوعى محصول پدیده اى به نام بلوتوث است.

بلوتوث


آموزش و پرورش و کارگروه ویژه
همانطور که اشاره شد یکى از اماکنى که در آن بلوتوث هاى غیراخلاقى به راحتى جا به جا مى شود، مدارس و به ویژه دبیرستان ها هستند.دانش آموزان امروزى روزهاى مدرسه را با همراه داشتن جدیدترین فناورى پشت سر مى گذارند. دانش آموزان همراه با پخش کننده موسیقى، تلفن همراه یا گیم و... سر کلاس هاى درس مى نشینند. شاید آمار پخش کننده هاى موسیقى، گیم ها و دیگر وسایل بین دانش آموزان نسبت به تلفن همراه بسیار پایین باشد. به همین دلیل و به علت خطرات استفاده نادرست از تلفن همراه وزارت آموزش و پرورش کارگروهى تشکیل داده است که به بررسى استفاده از تلفن همراه در مدارس بپردازند.تشکیل این کارگروه به دستور وزیر آموزش و پرورش نشان دهنده اهمیت موضوع است.
سرپرست دفتر مشاوره امور تربیتى و مشاوره معاون پرورش گفته است که نگاه آموزش و پرورش به استفاده از تلفن همراه صرفاً بازدارنده نیست و سعى کرده ایم نگاه پیشگیرانه به نحوه استفاده از آن داشته باشیم.


نیروى انتظامى در انتظار حکم قضایى
اما سردار روزبهانى، رئیس پلیس امنیت اخلاقى نیروى انتظامى در مورد بلوتوث هاى غیراخلاقى معتقد است: نقل و انتقالات این نوع از بلوتوث ها جرم محسوب مى شود و وظیفه دستگاه قضائى است که با مجرمین و افرادى که با آبروى مردم بازى مى کنند، برخورد قاطع و قانونى انجام دهد.رئیس پلیس امنیت اخلاقى نیروى انتظامى در ادامه با اشاره به این مطلب که پلیس امنیت اخلاقى نقل و انتقالات و انتشار این نوع بلوتوث ها را مورد کنترل و نظارت و ارزیابى قرار مى دهد مى گوید: تا زمانى که از طرف مقام قضائى دستورى مبنى بر برخورد با افرادى که اقدام به جابه جایى بلوتوث  غیراخلاقى مى کنند صادر نشود نیروى انتظامى نمى تواند با این افراد برخورد کند.روزبهانى در ادامه با اشاره به ضعف قوانین نظارتى و خلاقانونى در زمینه تلفن همراه و مشکلات آن مى گوید: نیروى انتظامى ضابط قوه قضائیه است و بر اساس قانون با متخلفان در زمینه بلوتوث  غیراخلاقى برخورد مى کند.


سؤال هایى که بى پاسخ مانده اند
در سال هاى اخیر طرح هاى مختلفى از سوى مسؤولان نیروى انتظامى براى مقابله و برخورد با این نوع جرائم در کشور مطرح شده است که هیچ کدام از آنها تا به امروز به سرانجام نرسیده است؟!بر طبق آخرین آمار در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون مشترک تلفن همراه در ایران وجود دارد که محتواى ۷۰ درصد پیام هاى کوتاه و بلوتوث هاى آنها شامل هجو، طنزهاى عامیانه و تصاویر غیراخلاقى است.بارها در جراید و خبرگزارى هاى مختلف در مورد پدیده بلوتوث هاى غیراخلاقى هشدار داده شده است، اما بلوغ زودرس، ناامنى و احساس عدم امنیت توسط افراد، رواج فساد اخلاقى در میان جوانان و همچنین پدیدار شدن ده ها مشکل فرهنگى و اجتماعى در کشور و تهدید سلامت اخلاقى جامعه تنها گوشه اى از مهم ترین معضلاتى است که با تولید و عرضه بلوتوث هاى تهدیدآمیز و غیراخلاقى در جامعه به وجود مى آید.
به راستى چرا باید فیلم هاى خصوصى ده ها بازیگر و فوتبالیست  مشهور بدون هیچگونه ضابطه اى در دست مردم باشد؟! دولت و نیروى انتظامى چرا طرح یا اقدام ویژه اى را در دستور کار خود قرار نمى دهد؟! و کدام سازمان یا دستگاهى وظیفه برخورد با این نوع جرائم در کشور ما را بر عهده دارد و هزاران هزار سؤال بى جواب، در برابر گسترش بى حد و مرز این نوع جرائم در کشور.


 
 
سیگار و آدامس در کنار لگاریتم و جبر و احتمالات
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۱٢:۱۳ ‎ق.ظ روز جمعه ٢ امرداد ۱۳۸۸
 

این گزارش را در مورد دستفروشی دختران دانشجو نوشتم :

گزارش :علی البرزی

شب هنگام در شلوغی خیابان 15 خرداد به دنبال راه فراری برای رهایی از ترافیک سرسام آور تهران می‌گردم که ناگهان دختر جوانی با ضربات ممتد خود به شیشه ماشین نظر من را به سمت خود جلب می‌کند.

قبل از هر اقدامی با خود فکر می‌کنم که آدرس مکانی را می‌خواهد یا در این شهر هزار و یک رنگ به دنبال شخص خاصی می‌گردد؛ لحظه ای بعد با بسته آدامس مواجه می‌شوم که جلوی چشمانم به امید رسیدن دستان من به آنها بالا و پایین می‌رود.

دستفروش

کنجکاو می‌شوم که از او در مورد این کارش سئوال کنم؛ در ابتدا از جواب دادن امتناع می‌کند، اما با اصرار من سرانجام خود را مریم 23 ساله و دانشجو رشته معماری معرفی می‌کند.

وی می‌گوید: برای خرج تحصیلش این کار را می‌کند و هیچ علاقه ای به انجام این کار ندارد.

در حین صحبت کردن صورتش پر از اشک می‌شود و می‌گوید که مثل همه همسن و سال‌هایش دوست دارد بدون دغدغه بر سر کلاس درس حاضر شود، اما چه کند که بدون کار کردن نمی‌تواند خرج دانشگاه آزاد را دربیاورد؟!

سیگار و آدامس؟!

از او در مورد اجناسی که می‌فروشد سوال می‌کنم، می‌گوید: بیشتر اوقات سیگار و آدامس می‌فروشد؛ چرا که این دو جنس در بین مردم بیشتر فروش می‌رود؛ سیگار را مردان و آدامس را کودکان و زنان می‌خرند.

وقتی از وی در مورد درآمد روزانه اش سوال می‌کنم خیلی صادقانه از درآمدش صحبت می‌کند؛ به گفته او درآمد روزانه اش بین 5 تا 10 هزار تومان است که این درآمد در روزهای تعطیل و غیرتعطیل فرق دارد.

من خیابانی نیستم!

با خود فکر می‌کنم که این اقدام یک دختر جوان آن هم در شهری مانند تهران چه بازتاب‌هایی را در بین مردم می‌تواند داشته باشد.

دختر

این دختر دانشجو در مورد سختی‌های کارش می‌گوید؛ تا کنون چند بار گشت‌های ارشاد نیروی انتظامی به جای دختران خیابانی از او تعهد گرفته اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نحوه برخورد تحقیر آمیز ماموران نیروی انتظامی موجب دلسری از کار می‌شود، می افزاید: زمانی که برای اولین بار توسط این ماموران بازداشت شدم تمام مسیر را تا خانه با چشمانی گریان دویدم، اما تنها انگیزه‌هایی که باعث شد فردا دوباره به دستفروشی روی آورم ادامه تحصیل و درآوردن خرج دانشگاه بود.

بر اساس قانون، دستفروشی و اشتغال‌های کاذب در اماکن عمومی و خیابان‌ها جرم است و به طور حتم این افراد هم این نکته را به خوبی می‌دانند، اما بر اساس نیاز به این کار مشغولند.

فاجعه در راه است!

دکتر غلامرضا توسلی، روانشناس و استاد دانشگاه در مورد اشتغال‌های کاذب در بین دانشجویان می‌گوید: روی آوردن دانشجویان به این نوع اشتغال‌ها می‌تواند زنگ خطر جدی برای مسئولان باشد؛ چرا که زمانی که شغل مناسب برای یک شخص وجود نداشته باشد افراد از این طریق احتیاجات خود را رفع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این نوع اشتغال های کاذب نوعی فرار از زندگی است، می افزاید: در جامعه ای که بیش از 70 میلیون جمعیت وجود دارد لزوم توجه ویژه به اشتغال باید سرلوحه کاری مسئولان باشد و استفاده و بهره برداری صحیح از نیروی کار می‌تواند نقش بسزایی در کاهش این نوع فعالیت ها داشته باشد.

این استاد دانشگاه در مورد نقش کارآفرینی در اشتغال می‌گوید: برنامه ریزی صحیح برای سرمایه گذاری در بحث کارآفرینی می‌تواند زمینه ساز به وجود آمدن اشتغال‌های جدید و جذب علاقه مندان، بویژه دانشجویان شود.

توسلی در ادامه گفت: ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان برای روی آوردن آنها به کارآفرینی و خوداشتغالی می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد و وزارت کار به عنوان اولین مرجع کار و اشتغال در کشور باید تسهیلات لازم برای اشتغالزایی دانشجویان را در اختیار افراد متقاضی قرار دهد.

سیستم‌های اشتغالزایی دانشجویی تشکیل شود

شاید بتوان گفت که یکی از راه‌های قدیمی اشتغالزایی در بین دانشجویان، تشکیل گروه‌های چند نفره برای همکاری و همفکری در زمینه اشتغال بوده که متاسفانه چند وقتی است به فراموشی سپرده شده است.

به عقیده بسیاری از کارآفرینان موفق، طرح‌‌های اولیه برای اشتغال همواره در زمان دانشجویی و در بین دوستان اتفاق می‌افتد و این لزوم توجه به همفکری و تشکیل گروه‌های کارآفرین در انشگاه‌ها را می‌طلبد./انتهای پیام/