خبرنگار و گزارشگر اجتماعی

یادداشت ها ،گزارش ها ،عکس ها و مقالات درج شده در نشریات و خبرگزاری ها

حمایت فرزند شهید فیاض بخش از مهندس موسوی
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۸:۳۳ ‎ب.ظ روز شنبه ٩ خرداد ۱۳۸۸
 

مشاهده یادداشت خصوصی


 
 
به نام جوانان، به کام ...؟!‏
نویسنده : علی البرزی - ساعت ٤:٢۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٦ خرداد ۱۳۸۸
 

گزارشی درباره سرگردانی جوانان در

فضای تبلیغاتی بازار مسکن

به نام جوانان، به کام ...؟!‏



 

تبلیغاتی که چند وقتی است به محور اصلی تبلیغات تلویزیونی و شهری تبدیل شده است، تبلیغات مسکن ‏و حساب‌های پس انداز مسکن ویژه جوانان است... ‏

برداشت اول/ یکی از تبلیغات تلویزیونی: پدر به فرزند کوچکش می گوید: برای آینده او ‏با حساب پس انداز مسکن جوانان برنامه ریزی کرده است. ‏

برداشت دوم/ سردر یکی از دانشگاه‌های اصلی کشور: بنری با این جمله نصب شده ‏است؛ برای شما برنامه ویژه‌ای داریم؛ ما حساب ویژه پس انداز جوانان را به شما ‏پیشنهاد می نیم. ‏

برداشت سوم/ جوانی در آستانه ازدواج، به شدت به دنبال خانه‌ای برای خود و آینده ‏همسر و فرزندانش می گردد، با دیدن این نوع تبلیغات خوشحال از باز شدن گره بزرگ ‏زندگی خود به سمت بانک‌ها و موسسات قرض الحسنه پرواز می کند؟!‏

یک سئوال؟ ‏
این نوع تبلیغات که فقط متکی بر دو کلمه جوانان و مسکن است بر چه مبنایی طرح ‏ریزی می شود و تاکنون چه تعداد جوانان از این طریق صاحب مسکن شده اند؟

بازی با احساسات جوانان:‏
دکتر پرویز مظاهری، دبیر انجمن روانپزشکان ایران در این مورد معتقد است با یک دید ‏کلی و منطقی می توان مشاهده کرد که این نوع برنامه ها به اصل تبلیغ متکی ‏نیست و پایه و اساس علمی ندارد و فقط برای کشاندن افراد به ویژه جوانان به ‏بانک‌ها و سرمایه گذاری در بانک است. ‏

دبیر انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به این که  نوع تبلیغات به نوع بازی با ‏احساسات جوانان با به کاربردن کلمات کلیدی و حساس است، می گوید: اگر فرض را ‏به واقعی بودن این تبلیغات بدانیم و شخصی بعد از 10 الی 15 سال موفق به ‏دریافت وام شود، این شخص به هیچ وجه نمی تواند صاحب خانه شود چرا که در آن ‏زمان از یک سو ارزش پول پایین آمده و از سوی دیگر قیمت مسکن با تغییرات زیادی ‏همراه خواهد بود. ‏

تبلیغات نیازمند تحول اساسی:
دکتر پرویز مظاهری با اشاره به این مطلب که تبلیغات در ایران نیازمند تحولات ‏اساسی است، می گوید: این نوع تبلیغات موجب می شود در یک دسته از جوانان ‏اقدام به باز کردن حساب و گذاشتن سرمایه خود در بانک کنند و دسته دیگری از افراد ‏هم به روند اعطای وام در بانک‌ها دچار بدبینی شوند و در نهایت این پرسش در ذهن ‏افراد ایجاد می شود که بانک‌ها این پول ها را در چه راهی صرف می کنند و چه ‏کسانی این وام ها را می گیرند. ‏

جامعه تخیل گرا؟!‏
اما دکتر ابراهیم فیاض استاد دانشگاه و جامعه شناس در این مورد معتقد است؛ این ‏نوع تبلیغات که پشتوانه مالی آن معلوم نیست می تواند زمینه ساز یک بحران روانی ‏در جامعه باشد؛
چرا که افراد با هدف رسیدن به جایزه از باورها و اعتقادات خود دور می شوند و این ‏باعث به وجود آمدن یک جامعه تخیل گرا می شود که عواقب آن می تواند تاثیرات ‏جبران ناپذیری بر جامعه داشته باشد. ‏

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این مطلب که این نوع تبلیغات که برپایه ‏خیالات و آروزهای دست نیافتنی همراه است و در کشورهایی نظیر هندوستان رواج ‏دارد می افزاید: این نوع تبلیغات نه فقط سودی  برای جامعه ندارد بلکه موجب برهم ‏خوردن تعادل اجتماعی هم می شود.‏

‏ او در ادامه با اشاره به این مطلب که صدا و سیما نقش بسزایی در جلوگیری از ‏پخش این نوع تبلیغات دارد می گوید: یک پای ثابت این موضوع صدا و سیما و ‏طرف دیگر مراجع قضایی هستند که با نظارت و کنترل دقیق خود می توانند از پخش ‏این نوع تبلیغات جلوگیری کنند. ‏

ساماندهی قانون تبلیغات امری غیر قابل اجتناب:‏
متاسفانه در حال حاضر حقوق تبلیغات بازرگانی در کشور ما از وضعیت مناسبی ‏برخوردار نیست و مقررات خاص به جز آئین نامه مصوب شورای انقلاب فرهنگی در این ‏زمینه وجود ندارد، سازمان‌های مختلف مانند صدا و سیما و شهرداری نیز هر کدام ‏دستور العمل جداگانه ای را در بحث تبلیغات تنظیم کرده اند. ‏

‏ از سوی دیگر بانک‌ها و مراجع وام دهنده که پیام‌های بازرگانی خود را از رسانه‌ها به ‏ویژه صدا و سیما پخش می کنند، از حقوق و مسئولیست روشنی برخوردار نیستند.‏

این مسائل نشان می دهد، خلاء قانونی در بحث تبلیغات می تواند خسارات جبران ‏ناپذیری در شرایط زندگی حال و آینده مردم به ویژه جوانان داشته باشد./انتهای ‏پیام/‏


 
 
رواج فروش پایان نامه های دانشگاهی
نویسنده : علی البرزی - ساعت ۸:٠۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱ خرداد ۱۳۸۸
 

این گزارش را در مورد رواج فروش پایان نامه های تحصیلی نوشتم :

فاجعه علمی در راه است!‏

گزارش :علی البرزی

هر روز وقتی از کنار کتابفروشی‌های خیابان انقلاب می‌گذشتم صداهای عجیب و ‏غریبی در گوشم نجوا می‌کرد: سی دی، نوار و ...‏

فروش پایان نامه

اما چند روز پیش که برای تهیه کتاب به این مکان رفتم علاوه بر صداهای گذشته این ‏بار جملات جدیدی نظر من را به سمت خود جلب کرد: پایان نامه ارشد، دکتری با ‏قیمت نازل.

 عجب! همه جور شو دیده بودیم الی پایان نامه فروش! آن هم با قیمت ‏نازل!‏ شاید شما هم که از کنار کتابفروشی‌های میدان انقلاب عبور می‌کنید این صداها و ‏البته چهره‌های افرادی را که گاه و بی گاه در کنار خیابان ایستاده اند و این جملات را ‏تکرار کنند دیده باشیم عکس العمل شما در مواقع مواجه شدن با این افراد چیست؟

بازار سیاه فروش پایان نامه‌های جعلی چند وقتی است که رونق بی سابقه ای پیدا ‏کرده است و از خیابان انقلاب هم به عنوان بورس اصلی خرید و فروش این پایان نامه‌ها ‏نام برده می‌شود که در آنجا به صورت آشکار و پنهان خرید و فروش انواع پایان نامه ‏انجام می‌گیرد.‏

متاسفانه استقبال افراد ناآگاه از این بازار پای تبلیغاتی اینترنتی را هم به این بازار باز ‏کرده است به صورتی که برخی افراد سودجود با ایجاد سایت‌های اینترنتی عنوان ‏مختصات و سایر مواردی که یک شخص از یک پایان نامه نیاز دارد را در اختیار کاربر قرار ‏می‌دهند و شخص مورد نظر می‌تواند به راحتی با فشار یک دکمه به صورت آنلاین این ‏پایان نامه‌ها را خریداری کند.‏

 دکتر فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران در این باره معتقد است: این وضعیت درجامعه ‏علمی کشور می‌تواند تاثیرات منفی زیادی داشته باشد.

‏ رئیس دانشگاه تهران با اشاره به این مطلب که علت اصلی به وجود آمدن این ‏مشکل در دانشگاه‌ها عدم نظارت اساتید بر روی پایان نامه‌ها است، گفت: چنانچه در ‏جلسه دفاع از پایان نامه‌های دانشجویان اساتید و کادر اجرایی با دقت بالایی نسبت ‏به اصلی یا جعلی بودن این پایان نامه‌ها نظارت کنند این مشکلات پیش نمی‌آید.‏

رهبر در ادامه با اشاره به این مطلب که ارائه پایان نامه یک کار دشوار و وقت گیر ‏است، افزود: همین علت باعث روی آوردن دانشجویان به سمت این نوع پایان نامه‌ها ‏می‌شود و عدم جلوگیری و برخورد با این افراد باعث یک نوع تضاد در جامعه علمی ‏کشور می‌شود.

‏ رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر ممکن است از هر 100 نفر 5 نفر ‏به این کار دست بزنند اما با روند رو به رشد روی آوردن دانشجویان به پایان نامه‌های ‏باید منتظر یک ضعف علمی در کشور باشیم.‏

 رهبر بایبان اینکه تنها راه مقابله با این آسیب‌ علمی در کشور ‏سخت گیری بر دانشجو از طرف اساتید و مسئولان دانشگاه است، افزود: متاسفانه ‏افرادی در قالب کارهای تایپ پایان نامه اقدام به ارائه پایان نامه‌های جعلی به ‏دانشجویان می‌کنند.‏

 وزارت علوم: برخورد می‌کنیم

چندی پیش مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم در واکنش به خبر به وجود آمدن بازار ‏سیاه پایان نامه درحوالی دانشگاه تهران گفت: در صورت مشاهده سهل انگاری از ‏طرف اساتید در نظارت بر پایان نامه‌ها برخورد قانونی از طرف کمیته انضباطی صورت ‏می‌گیرد.‏

 این مقام مسئول در وزارت علوم همچنین از تدوین آیین نامه ثبت و ساماندهی پایان ‏نامه‌های ارشد و دکترا و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها خبر داده است.‏

آنچه که از خبرها و گزارش‌های مختلف رسانه‌ها در مورد روند رو به رشد فروش پایان ‏نامه ها مشخص است نشان دهنده این است که هیچ کدام از سیاست گذاران عرصه ‏آموزش، روسای دانشگاه‌ها، مدیران گروه‌ها و استادان این مشکل را آن طور که لازم ‏است جدی نمی‌گیرند و تا کنون به جز مدیر کل امور پژوهش وزارت علوم هیچ کدام ‏واکنشی نسبت به این مسئله نداشته اند.

این روند باعث وقوع یک فاجعه علمی در ‏کشور می‌شود که اقدام جدی و فوری مسئولان امر را به این مسئله می‌طلبد./انتهای پیام/‏